TERASA DIHATI

 



Hamzah Zainuddin ni dah tak ada apa nak kritik tentang belanjawan, akhirnya dia kritik istilah maha kaya yang digunakan oleh DS Anwar. Siap dia kata 'seolah-olah mereka ada buat salah yang besar'.


Pertama sekali, bila masa DS Anwar kata golongan tu ada buat salah besar? Yang DS Anwar kata, mereka ni golongan mampu. Pendapatan mereka besar jadi mereka tak perlukan lagi bantuan.


Apa yang negatif dengan istilah maha kaya tu? Ia memang kenyataan. Sebab kekayaan mereka bukan biasa-biasa. Mereka bukan jenis sewa lambo nak tunjuk kaya. Mereka memang ada lambo.


Mereka bukan duduk rumah PPR dan hias nak bagi nampak macam istana. Tapi mereka memang ada istana atau rumah agam. Istilah kaya tak memadai untuk menggambarkan betapa katanya mereka.


Istilah itu bukan negatif. Ianya untuk membezakan antara golongan berpendapatan besar, yang boleh digelar kaya (lingkungan RM20,000 ke RM50,000) dengan yang betul-betul kaya (>RM50,000 sebulan).


Persoalannya, yang PN beriya-iya bela golongan maha kaya ni kenapa? Terasa ke sebab pemimpin PN sendiri tergolong dalam golongan itu? Ataupun sebab ramai maha kaya yang jadi kroni PN?


Tadi tengok video Fadhli Shaari persoal perkataan 'ketimbang'. Ini Hamzah pula sibuk pasal maha kaya. Ini indikasi belanjawan yang dibentang oleh DS Anwar sangat baik hinggakan pembangkang terpaksa main isu bahasa dan istilah pula. Sebab tak ada point nak kritik belanjawan.Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: