𝗔𝗣𝗔 π—žπ—”π—œπ—§π—”π—‘ π—£π—˜π—Ÿπ—”π—žπ—¨ 𝗀𝗔𝗭𝗔𝗙, π—ͺπ—”π—Ÿπ—œ π—‘π—œπ—žπ—”π—› 𝗗𝗔𝗑 π—”π—‘π—”π—ž π—§π—”π—ž 𝗦𝗔𝗛 𝗧𝗔π—₯𝗔𝗙




✍️ Ahmad Mursi 


Pelaku qazaf dianggap fasiq dan hilang sifat ‘adalah (adil) yang merupakan salah satu syarat sah untuk menjadi wali, walaupun dia bapa kandung. Oleh itu, hak wali berpindah kepada wali lain mengikut turutan (misalnya: datuk, abang kandung, pakcik sebelah bapa, atau akhirnya wali hakim).


π—§π—œπ——π—”π—ž π—–π—¨π—žπ—¨π—£π—žπ—”π—› 𝗧𝗔𝗨𝗕𝗔𝗧 π—•π—˜π—₯π—¦π—˜π—‘π——π—œπ—₯π—œπ—”π—‘ π—¨π—‘π—§π—¨π—ž π—•π—’π—Ÿπ—˜π—›π—žπ—”π—‘ π——π—œπ—” π— π—˜π—‘π—π—”π——π—œ π—ͺπ—”π—Ÿπ—œ π—¦π—˜π— π—¨π—Ÿπ—”?


Taubat peribadi (antara dia dan Allah) tidak mencukupi untuk menggugurkan kesan hukum dunia, kerana qazaf ialah jenayah hudud (hukuman 80 kali sebatan) dan bukan sekadar dosa peribadi. Taubat nasuha hanya menghapuskan dosanya di akhirat, tetapi untuk memulihkan kelayakan di dunia (menjadi wali atau diterima kesaksiannya), dia perlu bertaubat dan membuktikan dirinya sudah memperbaiki akhlak (islah) secara zahir, sehingga masyarakat atau hakim boleh menerima dia semula sebagai orang yang adil.


π—π—œπ—žπ—” π—”π—‘π—”π—ž π—¬π—”π—‘π—š π—•π—˜π—₯π—‘π—œπ—žπ—”π—› 𝗧𝗔𝗛𝗨 𝗔𝗬𝗔𝗛𝗑𝗬𝗔 π—£π—˜π—Ÿπ—”π—žπ—¨ 𝗀𝗔𝗭𝗔𝗙 𝗗𝗔𝗑 π—§π—œπ——π—”π—ž π—Ÿπ—”π—¬π—”π—ž π— π—˜π—‘π—π—”π——π—œ π—ͺπ—”π—Ÿπ—œ?


Akad nikah itu batal dari awal (bukan hanya fasid atau rosak) kerana rukun nikah (wali) tidak sah. Hubungan suami isteri selepas itu dikira zina kerana kedua-duanya tahu akad itu tidak sah. Anak yang lahir dari hubungan ini tidak boleh dibinkan kepada bapanya, tetapi hanya kepada ibunya. Anak itu juga tidak boleh mewarisi harta bapa secara faraid. Walau bagaimanapun, anak tetap diiktiraf sebagai manusia yang mulia — wajib dijaga, dinafkahi, dan tidak boleh dihina walaupun status nasabnya harus mengikut hukum syarak. Untuk memperbaiki keadaan, mesti segera dilakukan tajdid akad (akad semula) dengan wali yang sah atau wali hakim. Namun, tajdid akad hanya menghalalkan hubungan untuk masa depan; status anak yang lahir sebelum itu kekal sebagai anak tidak sah taraf, tidak boleh dibinkan kepada bapa, dan tidak mewarisi faraid.


π—π—œπ—žπ—” π—”π—‘π—”π—ž π—¬π—”π—‘π—š π—•π—˜π—₯π—‘π—œπ—žπ—”π—› π—§π—œπ——π—”π—ž 𝗧𝗔𝗛𝗨 π—ͺπ—”π—Ÿπ—œ π—§π—œπ——π—”π—ž 𝗦𝗔𝗛 π—žπ—˜π—₯𝗔𝗑𝗔 𝗀𝗔𝗭𝗔𝗙?


Nikah dihukum fasid (rosak) tetapi tidak batal secara automatik kerana kedua-dua pihak tidak tahu. Perlu segera diperbaiki dengan tajdid akad. Ini dikira nikah syubhah (nikah yang disangka sah ketika itu), maka anak yang lahir tetap sah taraf, boleh dibinkan kepada bapa, dan berhak menerima pusaka bapa melalui faraid. Wali tetap berdosa kerana menyembunyikan ketidaklayakan dirinya.


π—§π—”π—£π—œ 𝗛𝗨𝗗𝗨𝗗 π—§π—”π—ž π——π—œπ—π—”π——π—œπ—žπ—”π—‘ π—¨π—‘π——π—”π—‘π—š-π—¨π—‘π——π—”π—‘π—š π——π—œ π— π—”π—Ÿπ—”π—¬π—¦π—œπ—”?


Walaupun hudud belum digazetkan sebagai undang-undang di Malaysia, hukum syarak tetap berjalan dari sudut dosa, kesan fasiq selama-lamanya, status wali, dan kesaksian di sisi Allah. Maksudnya, walaupun pelaku qazaf tidak dikenakan hukuman rasmi (seperti sebatan), dia tetap berdosa, tetap hilang kelayakan sebagai wali atau saksi dalam hukum agama, dan tetap wajib bertaubat. Hanya hukuman rasmi hudud yang tidak boleh dijalankan kerana tiada peruntukan undang-undang. Di Malaysia hanya ada ta'zir yang berbeza mengikut negeri.




No comments: