LOOO...MESTI DULU TAK SEKOLAH TINGGI.



 Kesian PN. Macam ni level 𝗰𝘆𝘁𝗿𝗼 𝘁𝗲𝗿𝗮𝗴𝘂𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮? Kilang tutup di Jepun pun dia 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗣𝗠𝗫. Macam tak berotak pulak aku tengok. 




Sama ada 𝗯𝗮𝗰𝗮 𝘁𝗮𝗷𝘂𝗸 𝘀𝗮𝗷𝗮 atau dia baca berita penuh tapi sengaja nak 𝘁𝗶𝗺𝗯𝘂𝗹𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗲𝗽𝘀𝗶 𝗻𝗲𝗴𝗮𝘁𝗶𝗳 (𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵) dengan tak ceritakan situasi sebenar.


Kalau nak kata tak baca mustahil juga. Sebab dalam perenggan pertama dah tulis yang tutup tu 𝗸𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶 𝗝𝗲𝗽𝘂𝗻. Jadi rasanya memang niatnya nak fitnah.


Begitulah hitamnya hati mereka. Suka 𝗽𝘂𝘁𝗮𝗿 𝗯𝗲𝗹𝗶𝘁𝗸𝗮𝗻 𝗰𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 untuk 𝗸𝗲𝗹𝗶𝗿𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘀𝘆𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝘁. Itu ciri-ciri 𝗭𝗶𝗼𝗻𝗶𝘀 tu. Memang mereka ada 𝗗𝗡𝗔 𝗭𝗶𝗼𝗻𝗶𝘀 kot.


Tapi aku suka tengok. Ini bererti mereka 𝗱𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗱𝗮 𝗶𝘀𝘂 𝗹𝗮𝗻𝗴𝘀𝘂𝗻𝗴 𝗻𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗺𝗮𝗶𝗻𝗸𝗮𝗻. Nak cipta naratif palsu ekonomi teruk, tapi data dari 𝗮𝗴𝗲𝗻𝘀𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝘁𝘂𝗯𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗮𝗻𝘁𝗮𝗿𝗮𝗯𝗮𝗻𝗴𝗮 kata ekonomi kita membugar.


Sedangkan dakwaan ekonomi merudum itu sekadar 𝗰𝗮𝗸𝗮𝗽 𝗸𝗼𝘀𝗼𝗻𝗴. Disebabkan tak ada data dan tak ada fakta, terpaksalah 𝘴𝘱𝘪𝘯 tajuk berita.


Walaun boleh la dia nak tipu. Sebab 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗵𝗶𝗿 𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗼𝘁𝗮𝗸. Tapi rakyat yang cerdik pasti akan nampak penipuan mereka ini. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: