PAS JANGAN LA HABIS MODAI....CUBA CARI YANG NAMPAK GINIUS SIKIT.


Anak Sg Derhaka



 LEPAS NI.. APA PULA MODAL PAS?



Pada tahun 2016, Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang, Abdul Hadi Awang, mengemukakan pindaan kepada RUU355 sebagai rang undang-undang ahli persendirian.


Pindaan tersebut bertujuan mengenakan hukuman yang lebih berat bagi kesalahan syariah dengan meningkatkan had hukuman maksimum mahkamah syariah kepada 30 tahun penjara, denda RM100,000, dan 100 sebatan rotan.


Pada masa itu, had tersebut adalah hukuman penjara selama tiga tahun, denda RM5,000, dan enam sebatan rotan.


Pada ketika itu, dilaporkan bahawa PAS berharap untuk mengenakan kod jenayah Islam yang lebih ketat iaitu hudud, tetapi ia telah mendapat tentangan yang kuat dari orang ramai. RUU pindaan kemudian dikemukakan sebagai resolusi untuk memperkuatkan mahkamah syariah.


SERBA SIKIT TENTANG RUU 355


* RUU 355 bertujuan meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah yang terhad, iaitu denda RM5,000 atau tiga tahun penjara atau/dan sebat enam kali kepada bidang kuasa lebih mengikut syariah, kecuali hukuman bunuh.


* Ketika dibentang dan diluluskan di Parlimen pada 1965, akta itu memperuntukkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dengan maksimum denda tidak melebihi RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya.


* Kemudian, akta itu melalui dua kali proses pindaan, masing-masing 1984 dan 1989.


* Pada 1984, ia dipinda bagi meningkatkan bidang kuasanya kepada denda tidak melebihi RM5,000 atau sebatan tidak melebihi enam kali atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau gabungan ketiga-tiganya.


* Pada 26 Mei 2016, cadangan pindaan akta itu diusulkan Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat, mencadangkan hukuman mengikut hukum syarak kecuali hukuman mati, namun ditangguhkan ke sidang Dewan Rakyat berikutnya.


* Pada 24 November tahun sama, Ahli Parlimen Marang itu mengemukakan pindaan kepada usul pertama yang dibuat pada 26 Mei, dengan mencadangkan hukuman denda RM100,000, penjara 30 tahun dan sebat 100 kali sebelum usul itu ditangguhkan.


* Ia disusuli pada 6 Mei 2017, usul itu dicadangkan semula dengan lebih mendalam oleh Abdul Hadi dan diperjelaskan oleh Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, tetapi tidak dibahaskan kerana Dewan Rakyat menangguhkannya ke persidangan berikutnya.


* Kemudian pada 19 Oktober 2022, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) ketika itu, Datuk Idris Ahmad memaklumkan, RUU 355 sudah mendapat kelulusan Jabatan Peguam Negara pada 7 Oktober 2022, namun tidak sempat dibentangkan susulan pembubaran Parlimen pada 10 Oktober.


Akhirnya.. pada 18 Februari 2024, di bawah Kerajaan Malaysia Madani, Rang Undang-Undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) yang kini di peringkat akhir dan laporannya akan dibawa ke Kabinet sebelum dijangka dibentangkan di Parlimen tahun ini kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar..



No comments: