WALAUN DOK KUTUK PMX TAK PANDAI. RUPANYA MEREKA PUN SEMPIT JUGA NAK JADIKAN AIR UNTUK KESENANGAN RAKYAT TAM MAMPU NAK FIKIR... KIOK ZERO...

 








Tarif air naik, menggelatat walaun salahkan kerajaan Madani. Tapi walaun, sama ada tak ingat ataupun tak tahu sebab biasanya duduk dalam gua, yang mahukan tarif air ini dinaikkan adalah kerajaan negeri.


Itu termasuklah Kedah, Kelantan, Terengganu malahan Perlis juga. Cuba tengok apa Sanusi kata. Ini sebelum tarif dinaikkan lagi ni. Kenaikan tarif air boleh bantu negeri bayar hutang kepada Pusat.


Air ni di bawah kuasa negeri. Tapi tarif air dikawal oleh Kerajaan Pusat melalui SPAN. Kalau kerajaan negeri tak merengek mintak tarif dinaikkan, SPAN pun pusat pun takkan memandai-mandai bagi naik.


Sebab ini tindakan yang tak popular. Sudahlah begitu, revenue dari air pergi ke kerajaan negeri. Jadi buat apa kerajaan pusat nak tanggung? Tapi kalau tak naikkan tarif ni, kerajaan negeri derita. Terpaksa naikkan juga.


Kalau negeri kaya ok lagi. Kena negeri miskin, hutang banyak lepas tu pemimpin boros macam Kelantan dan Kedah, tak ke susah? Rakyat juga akan jadi mangsa. Jadi walaun, tak payahlah nak politikkan isu ni. Tuan Ibharim pun dah jelaskan dari tahun 2020 lagi. Jadi terimalah dengan redha. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


 

#PenjarakanPapaGomo


.



No comments: