PERJUANGAN

 


PERJUANGAN

Saya cuba nak memahami perjuangan PN dan Parti Syurga.

Suatu ketika dulu, ketika Tun M berjuang untuk Muslim di India, sampai Kerajaan India berhenti beli minyak kelapa sawit kita. PAS bukan sokong Tun M, tapi sokong MCA. Katanya tindakan ini tidak baik untuk ekonomi.

3 bulan lepas, ketika Kerajaan Perpaduan merampas jam Swatch Pride LGBT. Mereka bukan memuji, malah mengeji. Kata mereka kesian kepada pelabur, dan bantai Kerajaan. Bantahan mereka, sama bunyi pulak dengan “geng liberal” yang mereka hentam.

Minggu lepas, ketika PMX jawab soalan meritokrasi, tidak boleh dibuat sepenuhnya lagi, kerana kena pertimbangkan juga penduduk majoriti. PN bantai pulak lagi, katanya PMX membuli.

Secara sengaja, mistaken the forest for the tree.
Tu sebab saya kata, mereka ni paham ke perjuangan Melayu dan Islam yang mereka nak bawa?
Atau apa pun kerja Kerajaan dibantai jua. Tak kira la ia baik untuk bangsa dan agama.

**********************
Kena ingat, walaupun PHBN menang undi popular, ada juga undi diberi kepada PN. Walaupun mereka tak menang.

Posisi mereka sebagai pembangkang itu dibayar rakyat setiap bulan. Ditanggung pakai dana awam.

Kita expect mereka buat kerja Semak dan Imbang.

Semak dan imbang ini bukan untuk bagi kelebihan parti mereka merampas kuasa. Tapi beri input untuk bina negara. Melalui pelaksanaan strategi dan dasar. Bagi alternatif agar rakyat boleh menilai kerja mereka. Bukannya bangkang ntah apa-apa.

Sebagai pengundi, saya selalu kata, kita ini PENGADIL bukan PENYOKONG. Mana salah kita bantah, mana baik kita sokong. Bukan saja kita kena pantau Kerajaan tapi juga Pembangkang.

Kerana kedua-dua nya rakyat bayar gaji mereka. Kita lah MAJIKAN nya.

Tapi kalau ini kualiti Pembangkang yang ada, ghuyup la negara kerana mereka terdesak nak berkuasa semula. 33 bulan itu tanda arasnya.
Salam hormat,
Liyana Marzuki



No comments: