Ada rakan baru semalam masa saya berforum, minta saya ulas
mengenai ranking sekolah.
Saya dah kongsi dengannya tapi rasanya saya boleh kongsi di sini
juga.
Sistem kita sekarang, kita pilih kesemua budak pandai2 kita
letakkan dalam satu sekolah. Bila ramai dapat straight A kita tepuk tangan dan
gelar mereka terbaik. Tapi bukankah itu perkara logik yang akan berlaku?
Dah semua budak2nya pandai belaka. Cikgu pula dihantar antara
yang terhandal. Kemudahan pula cukup belaka. Kalau tak jadi yang terbaik,
memang something wrong la!
Jangan salah faham. Bukan saya menentang. Cuma itu sistem normal
yang kita ada.
Namun, kalau nak berfikir di luar kotak. Pada saya sekolah itu
menjadi terbaik, apabila sekolah tu mengajar kanak2 orang asli atau pendalaman.
Ada pula yang membimbing fakir miskin, anak yatim dan golongan rentan.
Tapi kerana berkat Cikgu dan Sekolah, kalau tak ramai dapat
straight A’s pun, ramai yang masuk ke menara gading dan jadi orang berjaya.
Senang nak mengajar budak yang dah sedia kala pandai.
Tapi kalau budak yang daif dan terhad abilitinya, itu satu
cabaran besar kepada sekolah. Kalau sekolah berjaya menaikkan taraf hidup
mereka melalui pendidikan, itu pada saya makna tingginya kualiti sistem yang
kita ada.
Pelajar straight A dari Taman Tun yang boleh tuisyen beberapa
kali seminggu, ada beza pencapaiannya dengan budak straight A yang asal dari
Kampung Manjoi. Di mana buku tambahan pun dia tak mampu beli. Tuisyen apatah
lagi.
Budak kampung tu lah kita patut sanjung.
Makanya, perlu juga adakan award untuk sekolah luar bandar dan
pendalaman yang berjaya merubah nasib anak bangsa hingga mereka berjaya.
Bukan hanya dikira dengan bilangan straight A semata2.…
There goes my sepuloh sen
Salam hormat,
Liyana Marzuki