BEKAS TENTERA DIGESA MENYOKONG PAKATAN RAKYAT


BAYAN BARU - Adun Pantai Jerejak, YB Sim Tze Tzin telah menganjurkan program Hi-tea ramah mesra bersama dengan 250 orang bekas Perwira Angkatan Tentera Malaysia dari Bayan Baru dan Balik Pulau. Program ini dijalankan di Restoran Ikan Bakar Sri Idaman Teluk Tempoyak, Batu Maung. Menurut YB Sim ini adalah program pertama yang dianjur oleh beliau khas untuk bekas-bekas tentera. Program ini bertujuan untuk mengenang jasa dan pengorbanan mereka demi Negara.

Timbalan Ketua Menteri YB Dato Mansor bin Othman menjadi Tetamu Khas kepada program ini. Dalam ucapan beliau, Dato Mansor berkata, “Anggota Tentera mengorbankan diri demi keamanan Negara, tanpa mereka, Negara tidak mungkin mencapai kemakmuran ekonomi. Akan tetapi, segelintir pemimpin Negara mula lupa tentang pengorbanan mereka. Ramai bekas anggota sekarang menghadapi pelbagai masalah seperti kebajikan dan perumahan. Tanah yang dijanjikan juga tidak ditunaikan.”

Beliau juga mencadangkan kepada bekas-bekas tentera untuk menyertai NGO bekas tentera seperti KERABAT dan kerajaan negeri Pulau Pinang akan menolong menubuhkan Koperasi Bekas Tentera. Koperasi ini akan memberi peluang kepada bekas tentera untuk menjalankan perniagaan dan mendapat perhatian yang sepenuhnya dari Kerajaan Negeri.

Dalam ucapan YB Sim Tze Tzin pula, beliau berkata “Sekarang pemimpin Negara hanya mementingkan diri sendiri. Kita dapat lihat bahawa keluarga Menteri dapat projek National Feedlot yang berjumlah RM250 juta, tetapi kebajikan askar diabaikan. Baru-baru ini pula timbul laporan bahawa nyawa askar dipertaruh kerana rasuah dalam Mindef (http://malaysiakini.com/news/181858). Ini menunjukkan suatu perubahan perlu dilakukan dalam pentadbiran Negara.”

Menurut beliau, semua orang perlu memandang berat mengenai pengorbanan bekas tentera kerana tanpa mereka hari ini Negara tidak mungkin akan maju. Oleh itu beliau juga menggesa kepada kerajaan Pusat untuk menjaga kebajikan tentera dan memberi pengiktirafan yang setandingnya kepada pengorbanan mereka terhadap Negara ini. YB Sim Tze Tzin juga bekas Lt Muda Askar Wataniah.

Presiden NGO Bekas Tentera KERABAT Lt Col (B) Nazari yang turut hadir, pula menggesa bekas anggota tentera untuk menyokong Pakatan Rakyat demi masa depan yang lebih baik. Beliau berkata “Jelaslah bahawa pemimpin Kerajaan Barisan Nasional hanya mementing diri sendiri, maka perubahan pada PRU13 perlu dilakukan demi kebajikan tentera yang lebih baik.” Beliau memberi banyak contoh dari luar Negara seperti Canada, Bangladesh, India yang menjaga kebajikan tentera dengan cukup baik, tetapi kesal Malaysia gagal berbuat demikian.

Majlis juga memberi sumbangan kepada bekas anggota tentera yang cedera ketika bertempur, uzur dan balu. Turut hadir adalah Speaker DUN YB Dato Halim bin Hussin, ADUN Batu Uban YB Raveentharan, ADUN Batu Maung YB Malik Kassim, Pengerusi NGO Bekas Tentera KERABAT Lt Col (B) Nazari, dan Pengarah Program En. Azizan.

Program dimulakan dan diakhiri dengan nyanian Negaraku dan “Inilah Barisan Kita” dengan penuh semangat dan emosi. Kelihatan beberapa bekas tentera menangis.

--
Sim Tze Tzin
ADUN Pantai Jerejak
State Assemblyman of Penang
12-J-2 Jalan Rumbia
11900 Bayan Lepas,
Pulau Pinang
Tel: +6019 472 8099
Fax: 04-2260633
Website: www.pantaijerejak.com
Blog: www.simformalaysia.com
www.facebook.com/simtzetzin
twitter: @simtzetzin

No comments: