ADA MAKLUMAT BAHAWA MP SABAH & SARAWAK AKAN SERTAI PAKATAN RAKYAT JIKA ABDULLAH TIDAK BERUNDUR



TV3 RENDAHKAN INTELEK RAKYAT

Sebagaimana diwar-warkan oleh Pegawai Khas Menteri Besar Selangor, Yahya Sahri semalam, 13 April akan berlaku satu peristiwa besar.Sumber rapat dipercayai melaporkan, pada tarikh itu negara bakal dikuasai pembangkang (PR) apabila majoriti MP Sabah dan Sarawak sepakat menyeberangi PR jika Abdullah berdegil meletakkan jawatan parti. Ini sebagai tindak balas spontan dan hanya menunggu masa meletusnya peristiwa ini memandangkan Abdullah masih lagi angkuh dan berdegil melepaskan jawatannya. Barisan nasional yang hanya bergantung kepada komponen di Sabah dan Sarawak sahaja sekarang untuk berkuasa begitu cemas apabila dua Timbalan Menteri dari sana yang juga merupakan orang kuat parti bertindak menolak dan meletak jawatan dalam kabinet Barisan nasional.

Susulan itu, beliau terpaksa terbang ke sana untuk memujuk MP dan adun BN lain supaya kekal dalam pakatan Barisan nasionalSelain itu, Abdullah turut menjanjikan beberapa lagi jawatan penting dalam kabinet yang mungkin akan dirombak dalam masa sebulan dua ini. Tetapi memandangkan tidak mahu terpalit rasa malu, beliau tidak mampu merombak barisan kabinet yang lemah dalam tempoh terdekat. Dalam situasi ini, kata putus yang dijangka diperolehi daripada MP dan Abdullah adalah 13 April nanti. Barah di Sabah dan Sarawak sudah tiba di kemuncaknya, dan Ketua Menteri Sabah sendiri turut bengang dengan PM apabila kaum keluarganya sendiri diperbodohkan oleh Abdullah.Malah diberitakan, Pairin Kitingan yang memang popular sebagai pembangkang sebelum ini, akan mengikut jejak langkah adiknya Jefrey Kitingan dalam barisan PKR.Di Sarawak pula, tawaran lebih menarik daripada Anwar kepada barisan MP di sana dikhabarkan mengembirakan mereka. Walaupun begitu, semua MP yang ingin melompat ke PKR tidak ditawarkan atau dijanjikan wang ringgit sebagaimana digembar gemburkan.malahan kenyataan yang dikeluarkan oleh Abdullah sejak beberapa minggu lepas ialah menuduh Anwar atau pembangkang menawarkan ganjaran kewangan.


Selain itu ditengah keme;lut politik yang tidak menentu,UMNO masih lagi sibuk dengan usaha –usaha untuk melobi dan masih lagi dengan sikap lama mereka iaitu merebut jawatan. Jika inilah pimpinan yang ada dalam UMNo memang parti itu akan hancur dalam sedikit masa lagi.Kita sendiri boleh melihat dengan kenyataan yang pernah diberikan oleh beberapa muka lama dalam cabinet BN dengan berbagai kanyataan yang memperkecilkan kemampuan Pakatan Rakyat.
Sementara mereka sibuk dengan perebutan jawatan, adalah elok jika kita sibuk memperbetulkan dan menguatkan Pakatan Rakyat demi Rakyat Untuk Rakyat,dan suburlah demokrasi dalam Negara.

No comments: