WOIII PN. JANGAN MEROYAN LA. MASA KAMU JELAS BOLEH. KEH.. KEH.. KEH..



 Apa lagi la mamat ni nak meroyan ni? Ada je yang dia tak puas hati dengan kerajaan. Tapi sebelum cerita pasal mamat ni, kita cerita dulu tentang 6 MP Bersatu tu. Kenapa tindakan Tri Sri Speaker sebenarnya tepat.





𝗔𝗸𝘁𝗮 𝗔𝗻𝘁𝗶 𝗟𝗼𝗺𝗽𝗮𝘁 𝗣𝗮𝗿𝘁𝗶 hanya terpakai pada MP yang 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗱𝗮𝗿𝗶𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝗻𝘆𝗮, sama ada menjadi bebas atau sertai parti lain. Ia juga terpakai pada MP Bebas yang menyertai mana-mana parti 𝘀𝗲𝗹𝗲𝗽𝗮𝘀 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴.


Dalam isu 6 MP Bersatu ini, apa yang mereka lakukan hanyalah 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴 𝗗𝗦 𝗔𝗻𝘄𝗮𝗿 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗶 𝗣𝗠 hingga habis penggal. Mereka secara jelas menyatakan yang mereka 𝗸𝗲𝗸𝗮𝗹 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗶 𝗮𝗵𝗹𝗶 𝗕𝗲𝗿𝘀𝗮𝘁𝘂.


Adakah itu menyalahi perlembagaan? Tentu sekali tak. Setiap ahli parlimen 𝗯𝗲𝗯𝗮𝘀 𝗺𝗲𝗺𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗸𝗲𝗽𝘂𝘁𝘂𝘀𝗮𝗻 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴-𝗺𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴. Tapi adakah ia menyalahi perlembagaan parti? Kemungkinan besar, ya.


Jika ianya melanggar peraturan parti, maka ia adalah masalah disiplin parti. Parti berhak menentukan apa bentuk hukuman yang sesuai 𝘁𝗲𝗿𝗺𝗮𝘀𝘂𝗸𝗹𝗮𝗵 𝗴𝘂𝗴𝘂𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗮𝗵𝗹𝗶𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶 atau dalam bahasa biasa, 𝗽𝗲𝗰𝗮𝘁.


Malangnya, MP yang dipecat dari parti 𝘁𝗮𝗸 𝗸𝗲𝗵𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗿𝘂𝘀𝗶, menurut Akta Anti Lompat Parti. Lainlah kalau  MP-MP itu isytihar menyertai mana-mana parti dalam kerajaan. Malangnya bukan itu yang berlaku.


Ketika Akta Anti Lompat Parti dirangka, ada cadangan agar MP yang dipecat digugurkan dari jawatan MP. Tapi cadangan itu 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗽𝗲𝗿𝘀𝗲𝘁𝘂𝗷𝘂𝗶. Oleh siapa? 𝗣𝗡 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶! Apa rasional mereka tak setuju, tak diketahui.


Mungkin mereka dah rancang nak gunakan 𝘭𝘰𝘰𝘱𝘩𝘰𝘭𝘦 itu selepas PRU15. Mereka boleh suruh agen mereka dalam UMNO/BN untuk 𝗺𝗲𝗹𝗮𝘄𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝘂𝘁𝘂𝘀𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝗿𝗲𝘀𝗶𝗱𝗲𝗻 sehingga dipecat dari UMNO.


Lepas dipecat, mereka boleh sertai mana-mana parti PN sama ada Bersatu, PAS ataupun Gerakan. Tetapi nampaknya 𝘀𝗲𝗻𝗷𝗮𝘁𝗮 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘁𝘂𝗮𝗻. Akhirnya 𝘭𝘰𝘰𝘱𝘩𝘰𝘭𝘦 itu yang letakkan Bersatu pada situasi sekarang.


Memang tindakan Bersatu pecat 6 MP mereka ni tak cerdik langsung. Cuba tengok UMNO. Hishamuddin tak dipecat sebaliknya hanya digantung. Dengan cara ini, jumlah kerusi UMNO kekal tapi pembawa virus katak dapat dikuarantinkan. Nampaknya 𝗭𝗮𝗵𝗶𝗱 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶 𝗷𝗮𝘂𝗵 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗯𝗶𝗷𝗮𝗸 𝗱𝗮𝗿𝗶𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗠𝗮𝗵𝗶𝗮𝗱𝗱𝗶𝗻.


Kalau pecat, Bersatu sendiri hilang kerusi. Kalau hanya digantung, 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸𝗻𝘆𝗮 𝗷𝘂𝗺𝗹𝗮𝗵 𝗸𝗲𝗿𝘂𝘀𝗶 𝗕𝗲𝗿𝘀𝗮𝘁𝘂 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝗸𝗲𝗸𝗮𝗹. Apa benda la Mahiaddin ni. Uruskan parti pun tak reti. Patutlah jahanam negara masa dia jadi PM.


Jadi bila Akmal meroyan, ia hanya menunjukkan yang dirinya tak berapa cerdik. Rasanya dia pun tak faham undang-undang. Dan yang peliknya, dia dah jadi 𝘀𝘂𝗮𝗿𝗮 𝗣𝗡 𝘀𝗲𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗶. Dulu bertanding pakai logo PN ke?


Soal yang dia tanya kalau orang lain nak sokong orang lain tu, yang rasanya dia maksudkan 𝗸𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗠𝗣 𝗕𝗡 𝗻𝗮𝗸 𝘀𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴 𝗣𝗡 boleh atau tak tu, jawapannya tentu saja boleh. Tak salah dari segi undang-undang pun


Cumanya, dalam UMNO, dalam BN dan Keadilan juga, ada perjanjian yang ditandatangani oleh semua calon bahawa sekiranya mereka meninggalkan parti, mereka terpaksa bayar RM10 juta (Keadilan) dan RM100 juta (UMNO/BN).


Selain itu, ada perjanjian yang ditandatangani semua MP ketika 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗣𝗲𝗿𝗽𝗮𝗱𝘂𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗻𝘁𝘂𝗸. Sekiranya mana-mana MP yang menyokong atau tak menyokong apa-apa usul yang 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗲𝗷𝗮𝘀𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗮𝗯𝘀𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻, maka mereka akan dikira 𝘁𝗲𝗹𝗮𝗵 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗻𝗴𝗴𝗮𝗹𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶.


Mereka bukan dipecat tetapi dikira 𝗹𝗲𝘁𝗮𝗸 𝗷𝗮𝘄𝗮𝘁𝗮𝗻. Dan dengan itu, kerusi mereka dikosongkan. Perjanjian ini 𝘁𝗮𝗸 𝘄𝘂𝗷𝘂𝗱 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗣𝗡. Sekali lagi, ia menunjukkan yang PN 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗲𝗸 𝗮𝗸𝗮𝗹 𝗱𝗮𝗻 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗽𝗮𝗻𝗱𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗷𝗮𝘂𝗵.


Jadi di mana salahnya keputusan Speaker? Salahnya cuma keputusan itu 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗲𝗽𝗲𝗿𝘁𝗶 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗣𝗡 (dan Akmal) 𝗺𝗮𝗵𝘂𝗸𝗮𝗻. Mereka harap TS Speaker pun kayu seperti mereka. Malangnya TS Speaker seorang yang bijak.


Soal Bersatu sudah meminda perlembagaan parti tu tak terpakai. Sebab pindaan dibuat 𝘀𝗲𝗹𝗲𝗽𝗮𝘀 6 𝗠𝗣 𝗶𝘁𝗵 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗮𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗱𝗮𝗽 𝗣𝗠𝗫. Kalau Bersatu rasakan pindaan itu 𝘷𝘢𝘭𝘪𝘥, bawak la ke mahkamah.


Apa yang susah sangat?


Yang aku paling suka dalam post Akmal ni bila dia sebut katak politik. Dia lupa 𝗕𝗲𝗿𝘀𝗮𝘁𝘂𝗹𝗮𝗵 𝗸𝗼𝗹𝗮𝗺 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗵𝗶𝗺𝗽𝘂𝗻𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗮𝘁𝗮𝗸-𝗸𝗮𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗸. Berapa ramai katak dari UMNO dan Keadilan yang telah melompat ke sana selepas PRU14 dulu? Akmal dah hilang ingatan?


Rasanya Akmal dah jadi liabiliti buat UMNO. Bukan sebab dia selalu kritik Perpaduan. Tapi sebab nampak sangat 𝗱𝗶𝗮 𝘁𝗮𝗸 𝗰𝗲𝗿𝗱𝗶𝗸. UMNO sepatutnya malu orang tak cerdik macam Akmal ni jadi Ketua Pemuda.


Mungkin Zahid boleh ajar Akmal untuk fahamkan Akta Anti Lompat Parti ni. Cuba pecat Akmal dari parti. Lepas tu mungkin dia baru faham kalau dipecat tak hilang kerusi. Sebab dia ni nampaknya ada 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗽𝗲𝗺𝗮𝗵𝗮𝗺𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗸𝗿𝗼𝗻𝗶𝗸 ni. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: