KAH KAH KAH..KAU TAHU KA MENTERI OENERANGAN. SWMASA PMX DUSUK DALAM PENJARA...ERIKA KEWARTAWAN TAK PAKAI PUN...PERJUANGAN PROBONONA LAH MEMBEBASKAN PMX...BERPADA PADA MEMBODEK.

 

MSO


SETUJU DENGAN KADIR JASIN


Mnteri Komuniskasi Fahmi Fadhil hari ini megumumkan kad etika wartartawan yang menggariuskan lapan perkara. Memberi reaksi kepada pengumuman kod etika wartawan itu wartawan veteran Kadir A Jasin menganggap ia kod etika wartawan baru tidak perlu. 


Kata Kadir sudah 40 tahun dia jadi warta tanpa kod etika, manakala menteri penerangan pula pergi silih ganti. 


Meneliti beberapa perkara dalam kod etika berkenaan, saya juga berpendapat sama seperti Kadir. Ia tidak pun menambah kualiti kewrtawanan dan menambah nilai pemberitaaan. 


Apa yang digaris dalam kod etika hanya mengulang apa yang sudah sedia ada atau dijadikan peraturan kepada badan pertubuhan atau syarikat berita. Saya rasa bagi wartawan "rasmi" professional sudah pun lama maklum dan mengamalkan etika berkenaan. 


Apa yang sedang dihadapi kerajaan hari ini ialah bagaimana hendak mendisiplinkan para wartawan yang dilahir di luar professional kewartawan yang sedia ada. Kod etika tidak perlu kepada wartawan bertauliah tetapi perlu ditekanan kepada wartawan medsos. 


Jadi kod etika wartawan diumumkan Fahmi itu tidak lebih dari menambah air dalam kolam tempat itik berenang yang sudah sedia dengan air mencukupi. Trims.



No comments: