𝗥𝗔𝗞𝗬𝗔𝗧 𝗗𝗜 𝗡𝗘𝗚𝗘𝗥𝗜 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡 𝗟𝗘𝗧𝗜𝗛 𝗔𝗡𝗚𝗞𝗨𝗧 𝗔𝗬𝗔𝗤



MESKIPUN Parlimen Sungai Petani mempunyai MAJORITI pengundi PH-BN, secara keseluruhanya walaun & untit PNjahat KHAWARIJ mendominasikan jumlah PNduduk di Kedah.


Kalau pengundi PH-BN merungut tentang masalah ayaq di Kedah, itu WAJAR dan patut. Tapi kalau walaun & untit bersuara bab masalah ayaq di Kedah memg padan muka.


PRN yg lalu kita dah kempen yg Kerajaan Persekutuan akan lebih mudah membantu selesaikan isu bekalan ayaq di negeri Kedah jika kerajaan negeri selari dan TIDAK mencetuskan penghinaan serta perbalahan dengan kerajaan persekutuan.


Malangnya ramai pengundi di Kedah jadi walaun & untit lalu memangkah PA$ PERTIKAIAN Nasional juga. Projek LRA telah diketahui tidak akan siap dalam masa terdekat kerajan "DELAY". Saya sudah beri amaran akan kelewatan ini dlm artikel-ertikel saya sebelum PRN. Tapi Rakyat Kedah tak percaya, nasiblah..kah kah.


𝗦𝗲𝗽𝗲𝗿𝘁𝗶 𝗺𝗮𝗻𝗮 "𝗱𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮" 𝘂𝗻 & 𝘁𝗶𝘁 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘆𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗻𝗴𝗴𝘂 𝗣𝗥𝗨𝟭𝟲 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟳 𝗯𝗲𝗯𝗲𝗿𝗮𝗽𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝗹𝗮𝗴𝗶, 𝗻𝗮𝗺𝗽𝗮𝗸𝗻𝘆𝗮 𝗹𝗮𝗺𝗮 𝗹𝗮𝗴𝗶 𝗹𝗲 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁 𝗸𝗲𝗻𝗮 𝗵𝗮𝗱𝗮𝗽 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗯𝗲𝗸𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗮𝗶𝗿 𝗱𝗶 𝗞𝗲𝗱𝗮𝗵 𝗱𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻. 𝗧𝗮𝗸𝗽𝗲, 𝗻𝗮𝗸 𝗮𝗶𝗿 𝗸𝗲 𝗜𝘀𝗹𝗲𝘆?


- Zus Din 

20022024

#SOSMApas 

#PASKhawarij

***************

“𝗞𝗮𝗺𝗶 𝗱𝗮𝗵 𝗹𝗲𝘁𝗶𝗵”, 𝗽𝗲𝗻𝗱𝘂𝗱𝘂𝗸 𝗦𝘂𝗻𝗴𝗮𝗶 𝗣𝗲𝘁𝗮𝗻𝗶 𝗵𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗮𝗯𝗮𝗿 𝘁𝗲𝗿𝗽𝗮𝗸𝘀𝗮 𝗮𝗻𝗴𝗸𝘂𝘁 𝗮𝗶𝗿 𝘀𝗲𝗷𝗮𝗸 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗽𝗮𝘀

SITI NUR ZAWANI

February 18, 2024

30 keluarga dari Kampung Batu Hampar, Merbok, Sungai Petani sudah tidak dapat menahan sabar berikutan masalah bekalan air dihadapi mereka semakin kritikal sejak sebulan lalu.


Mereka mendakwa, masalah itu berlaku sejak beberapa tahun lalu, namun semakin meruncing pada awal Januari lepas.


“Kami sudah letih angkat air selain terpaksa keluarkan wang sendiri untuk membeli air bersih untuk minum dan memasak,” demikian luahan penduduk di kampung itu seperti dilapor Kosmo! hari ini.


Seorang penduduk, Sharipah Rohani Syed Mohamad, 62, berkata, penduduk mulai rasa penat kerana masalah itu menjejaskan urusan harian mereka sehingga terpaksa mengerah kudrat dan membazir masa me­ngangkut air dari luar.


“Memang ada air dibekalkan pihak Syarikat Air Darul Aman (SADA) dua hari sekali, tetapi ia tidak mencukupi terutama bagi kegunaan ramai seperti keluarga besar saya seramai enam orang.


“Tambahan bekalan air itu tidak sesuai untuk diminum dan kegunaan memasak menyebabkan kami perlu membeli air bersih dan berhabis duit sebanyak RM120 sebulan,” katanya.


Lapor portal itu lagi, seorang penduduk, Zainurdin Mansor, 48, pula meluahkan, dia tinggal dengan ibu bapa, isteri dan dua anak menyebabkan mereka memerlukan bekalan air yang banyak.


“Kebanyakan penduduk kampung mengangkut air dari rumah saudara yang terletak jauh dari kampung kerana kalau nak mengharapkan bekalan air yang dihantar SADA memang tidak mencukupi.


“Ketiadaan air paip sejak awal Januari lalu menyebabkan kami hidup tertekan kerana perlu menjelaskan bil dan pada waktu sama terpaksa membeli air bersih untuk diminum,” ujarnya.


Seorang suri rumah, Suhailimaton Hazami, 40, pula berkata, keadaan cuaca panas melampau sekarang menyebabkan keperluan bekalan air yang dihantar SADA perlu ditambah kekerapannya.


“Saya ada empat anak berumur antara enam hingga 17 tahun dan keadaan cuaca yang panas sekarang menyebabkan kami memerlukan air yang ba­nyak.


“Saya letih kerana perlu mengeluarkan modal untuk ­minyak kereta dan motosikal bagi mengangkut air dari rumah saudara di Merbok, selain membeli air bersih untuk diminum,” tambahnya.


News link : https://harapandaily.com/2024/02/18/kami-dah-letih-penduduk-sungai-petani-hilang-sabar-terpaksa-angkut-air-sejak-bulan-lepas/


No comments: