MACAM BIDANG YANG DI AMBIL SESUAI. AMBIK ILMU KEMANUSIAAN NAK GAJI JURUTERA....HA HA..,PATUT BANGLA RAMAI

 




Aku bila berita macam ni suka tengok komen. Dan macam yang aku jangka, ada ramai walaun yang kecewa komen. Semuanya berusaha keras nafikan hakikat.


Macam-macam perkara yang diungkit. Ada yang kata gaji tak setimpal, ada yang kata jadi rider grab je, ada yang kata kerja tak sesuai kelulusan. Banyak la hujahnya.


Tak kisah apa pun hujah, hakikatnya walaupun kerja tak bersesuaian dengan kelulusan, masih lagi ada kerja. Soal kerja dan sama kelulusan tu bukannya benda baru.


Kalau ingat, zaman PN dulu, zaman Mahiaddin jadi PM dulu, jangankan kerja nak sama kelulusan, nak cari kerja cokia pun tak dapat. Sebab terlalu banyak syarikat gulung tikar.


Ceritanya, siswazah menganggur berkurang. Bukan cerita siswazah dapat kerja sesuai kelulusan. Bila kadar pengangguran kurang, itu indikasi ekonomi semakin pulih.


Kenapa perkataan 'berkurang' digunakan? Sebab sebelum ini kadar pengangguran tinggi. Faham tak? Bermakna, sebelum ini sewaktu PN dalam kerajaan, ramai rakyat yang tiada kerja!


Benda mudah pun walau saja nak putar belit. Yang jelas, Kerajaan Madani pimpinan DS Anwar ni dah berjaya pulihkan ekonomi yang rosak teruk ketika PN mentadbir dulu. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: