ISUNYA BUKAN HARGA TAPI TERPENGARUH

 Kenapa dulu tidak bising skg bising?

ISUNYA BUKAN HARGA TAPI TERPENGARUH 



Norman Radzuan.


Saya ada terbaca beberapa penulisan rakan2 yg berang kenaikan harga beras. Mereka tidak faham isu… harga beras ini bukan masalah kita tetapi masalah global. Bacalah media luar negara apa krisis yg berlaku di India.


Krisis beras sebenarnya sudah berlaku sejak 1971, maka diwujudkan Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN), satu badan yg lebih fokus menjaga padi dan beras negara pada ketika itu.


Saya nak tanya kawan2 yg bising itu… peristiwa ini bukan berlaku 30-40 tahun dahulu tetapi hanya 2-3 tahun dahulu. Saya peniaga kedai makan… jadi saya tahu ketika itu bagaimana harga barang naik melambung.


Ketika itu harga minyak masak 5kg dari RM 27-30 naik ke RM 42. Harga ayam dari RM 9 di Sabah naik hingga RM 12.50. Cili merah naik 4-5 kali ganda dari RM 12-15 hingga mencecah RM 50 - RM 100 dan begitulah harga bawang.


Ada mereka ini bising? Masih ingat ketika itu ramai yg kibarkan bendera putih dan ramai yg bunuh diri. Sebenarnya kawan2 saya juga… mereka sebenarnya terpengaruh dgn permainan politik. Org lain bising mereka pun turut bising sekadar content.


Kawan2 saya ini tahu dulu lagi susah… barang lagi mahal. Bukan setakat harga minyak masak naik tetapi nak beli minyak masak pun tiada. Sebenarnya dia terpengaruh sahaja dan tidak berlandaskan kpd fakta.


Jgn jadi perangai mcm kawan saya. Di group Whatsapp hari2 maki kerajaan pasal beras. Tapi ssya tgk sebulan 2-3 kali makan dkt Menate. Dia marah sebenarnya tak dpt projek sb kartel sudah terputus. Personal tapi dihasut geng di group.


Pesanan saya jgn terpengaruh dgn Ahli Parlimen seperti Langkawi and team. Nak buat MRT dari Alor Star sampai Langkawi. Nanti kalian akn terjerumus ke lembah yg hina.



No comments: