BANTUAN BERPILIH PILIH...


Rizal pandak

Ramai di media sosial yang
mempersoalkan kenapa bantuan Kerajaan Negeri berpilih kepada e-kasih(Rm500) dan B40 (Rm300) hanya golongan tertentu seperti petani dan nelayan berlesen serta lain-lain lagi.

Kebanyakan yg mempersoalkan isu ini adalah dari golongan B40 yg terlihat gagal memenuhi prasyarat kelayakan seperti dibawah:

1. Pekebun kecil; tapi tidak memiliki lesen MPOB.
2. Nelayan; tapi tidak memiliki lesen nelayan.
3. Pemandu kereta sapu; jelas tiada kelayakan permit.

Daripada senarai tersebut diatas, ianya menjelaskan bahawa mereka gagal membuktikan status dlm golongan B40 yg layak menerima bantuan.

Mungkin ada keperluan untuk diperhalusi mekanisma agar mereka2 ini dapat dibantu.

Namun begitu selain daripada golongan diatas, mereka2 yg sengaja bising di media sosial adalah hanya sengaja menimbulkan persepsi negatif memburukkan kerajaan negeri.

Kebanyakan mereka yg bising ini adalah org2 yg masih mampu dan bukan terputus pendapatan. Bila ditanya jika mereka berkerja, berniaga atau sebagainya, mereka akan berusaha membanjiri ruangan komen dengan alihkan isu. Disiasat kedudukan rumah dan nama Ketua Rumah, juga sengaja tidak jawap dan alihkan isu.

Jadinya, hanya membuang masa menjawab serangan persepsi begini.

Peti sejuk mereka dirumah yg masih penuh makanan si kaya membandingkan diri dengan rak kayu simpanan ubi dan padi si miskin.

Sengaja menghinakan diri demi matlamat menyebarkan kebencian untuk kepentingan politikus?? Terpulang masing2 menilai..

*Gambar sekadar hiasan.

No comments: