HATI SIAPA TAK TERASA BILA BACA JHO LOW TIPU

 

Zainuddin Omar


Hati siapa tak terasa sakit apabila membaca kes 1MDB di mana penyangak Jho Low, Obaid, Mahony dan Petrosaudi begitu mudah menipu duit kita lebih 8 Billion Ringgit atas projek yang tidak ujud. 



Itu sebab Najib perlu merengkok dalam jail atas kecurian berbillion duit kita.  


***********

Mahkamah Jenayah Persekutuan Switzerland mensabitkan eksekutif PetroSaudi International Ltd, Tarek Obaid dan Patrick Mahony atas peranan mereka dalam menggelapkan dana 1MDB.


Mereka dituduh mencipta tanggapan palsu bahawa kerajaan Arab Saudi menyokong syarikat mereka, dalam usaha meyakinkan lembaga pengarah 1MDB untuk menubuhkan usaha sama dengan syarikat mereka pada 2009.


Mereka kemudiannya meneruskan penipuan 1MDB sebanyak AS$1.8 bilion (RM8 bilion).


Laporan Reuters hari ini memetik pertuduhan terhadap mereka yang menyatakan bahawa Obaid mendapat sekurang-kurangnya AS$805 juta, manakala Mahony mendapat sekurang-kurangnya AS$37 juta.


Laporan itu menyebut Obaid dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun, manakala Mahony dijatuhi hukuman penjara enam tahun.


Dalam satu kenyataan berasingan, 1MDB berkata mahkamah juga telah memerintahkan aset kedua-dua mereka berjumlah lebih AS$240 juta dirampas dan dikembalikan kepada 1MBD.


Ini termasuk hartanah di Switzerland dan UK dan wang yang disimpan dalam banyak akaun bank.


“Kami mengalu-alukan keputusan hari ini di Mahkamah Jenayah Persekutuan Switzerland, yang bermaksud bahawa Patrick Mahony dan Tarek Obaid akan berdepan hukuman atas peranan mereka dalam menyeleweng dan menipu rakyat Malaysia, dan kami memuji pihak berkuasa Switzerland atas usaha mereka memastikan sabitan ini,” kata seorang jurucakap lembaga pengarah 1MDB.


Jurucakap itu berkata 1MDB akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa di seluruh dunia untuk membawa tindakan penguatkuasaan terhadap mereka yang terlibat dalam penyelewengan dana 1MDB, yang dianggarkan berjumlah AS$4.5 bilion.


“Penghakiman hari ini adalah langkah seterusnya ke arah memulihkan kemudaratan yang dilakukan kepada rakyat Malaysia.


“Kami akan terus mengejar mereka yang bertanggungjawab atas rompakan 1MDB dan mendapatkan semula aset sah negara kita, di mana sahaja ia berada,” tambah jurucakap itu.


Selain tindakan jenayah di Switzerland, 1MDB juga menyaman Mahony dan firma guaman White & Case LLP yang berpangkalan di UK di mahkamah Malaysia kerana didakwa mengelirukan dan menipu 1MDB.


Tindakan sivilnya menuntut Mahony membayar balik AS$1.83 bilion kepada 1MDB, dan untuk pengisytiharan mahkamah bahawa White & Case bertanggungjawab untuk jumlah yang sama sebagai pemegang amanah yang membina untuk 1MDB.


Sebelum ini, dilaporkan bahawa Obaid, Mahoney, dan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho telah bersekongkol dalam apa yang digelar "Goodstar Phase" dalam skandal 1MDB.


Mereka dikatakan menubuhkan usaha sama untuk projek palsu dan meyakinkan lembaga pengarah 1MDB untuk memindahkan AS$1 bilion untuk usaha sama itu, yang mana AS$700 juta telah dialihkan ke dalam akaun Switzerland yang dimiliki oleh Low.


Sebahagian daripada wang yang dialihkan kepada Low kemudiannya disalurkan kepada Obaid dan Mahoney.


Pendakwa raya Switzerland mendakwa bahawa baki AS$300 juta telah disalurkan kepada Petrosaudi untuk faedah syarikat itu.


Selanjutnya, katanya, kedua-dua tertuduh turut membantu Low menipu 1MDB sebanyak AS$830 juta lagi antara September 2010 dan Oktober 2011 sebagai sebahagian daripada pinjaman susulan usaha sama palsu itu.


Nama Obaid telah disebut beberapa kali semasa perbicaraan 1MDB terhadap bekas perdana menteri Najib Razak.


Semasa perbicaraan pada Januari, sebagai contoh, seorang pegawai penyiasat SPRM memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tentang pertemuan yang sepatutnya antara Najib dan wakil PetroSaudi termasuk Obaid, di atas kapal layar RM Elegance di perairan selatan Perancis.


Bagi Low, dia telah mendakwa dia tidak bersalah dan masih bebas walaupun terdapat waran tangkap terhadapnya.



No comments: