SIAPAKAH YANG BERSIKAP MUNAFIK SEBENARNYA ?


1. Penulisan dalam Harakah oleh Presiden Pas yang menuduh "Cara Orang Munafik Menentang Islam Diikuti Israel dan PH", adalah jauh dari situasi sebenarnya.


2. Pas sering mengakui mereka lah yang menjurai perjuangan dan pembelaan Palestin melalui hujah hujah mereka te




tapi kalau di halusi amalan cara mereka mentadbir kerajaan Malaysia selama 33 bulan, banyak kelemahan di dapati.


3. Apabila menjadi kerajaan dibawah Perdana Menteri Mahiaddin, Pas hanya mengikut tanpa menyoal polisi kerajaan PN-MN isu Israel - Timur Tengah kerana mementingkan kedudukan Menteri menteri Pas dan Duta Khas supaya kedudukan mereka  tidak tergugat.


Kelihatan kuasa adalah segala galanya dan pembelaan Palestin di abaikan. 

Presiden Pas sebagai Duta Khas ke Timur Tengah tidak kelihatan melawat untuk menangani  keadaan makin tenat di Timur Tengah dimana makin banyak negara Arab Timur Tengah menjalinkan hubungan diplomatik dengan Israel dan sekali gus memingirkan dan melemahkan kedudukan Palestin.


Bahkan Mahiaddin masih bercakap omong kosong "two state solution" atau penyelesaiaan penubuhan dua negara yang sebenarnya telah lama berkubur.


Dengan Israel merobohkan rumah rakyat Palestin serta merampas tanah mereka untuk mendirikan bandar Yahudi baru, umum satu dunia tahu sudah tiada cukup tanah yang masih tinggal untuk dimiliki orang Palestin. 


Itulah omong kosong Mahiaddin, dan Pas sepatah pun tidak bersuara baik di Parlimen atau melaui Duta Khas Timur Tengah bertaraf Menteri.


Tidak cukup dengan kurang membela nasib umat Palestin tertindas, Pas menyokong kuat  penyertaan EXPO DUBAI 2020 yang di sertai Israel dan didokongi oleh negara UAE serta negara Arab lain yang telah menjalinkan hubungan diplomatik dan perniagaan besar-besaran dengan Israel.


Ahli Parlimen Pas Kuala Terengganu - Timbalan Menteri MOSTI- Ahmad Amzad, melalui facebook beliau pada 2020, menyatakan dengan megah EXPO Dubai 2020 sangat penting dalam rangka hubungan multilateral dan perdagangan antarabangsa Malaysia", walaupun disertai Israel.


Beliau juga mendakwa Palestin menyertai EXPO tersebut tetapi sebenarnya Palestin TIDAK MENYERTAI EXPO DUBAI 2020 kerana menarik diri sebab kehadiran Israel.


Walaupun Malaysia yang asalnya berhasrat menyertai EXPO tersebut sepatutnya menarik diri tanda solidariti dengan Palestin.


Tidak memadai dengan kenyataan bersemangat Ahli Parlimen Kuala Terengganu Ahmad Amzad untuk menyertai EXPO DUBAI, beliau telah dengan megahnya mendirikan Billboard Besar di Kuala Terengganu memaparkan gambar beliau dan mengesa rakyat Malaysia menghadiri EXPO DUBAI 2020 yang disertai Israel.


Kami dari AMANAH telah membuat flash mob protes pembinaan Billboard mempromosi penyertaan EXPO DUBAI bersama Israel disaat Palestin makin disisih oleh negara negara Arab lain dari UAE, Arab Saudi, Jordan, Mesir dan Bahrain kerana termakan umpan perniagaan Israel.


Bukan AMANAH sahaja membantah Malaysia menyertai EXPO DUBAI yang di sertai Israel. 40 lagi NGO utama seperti ABIM, BDS, Pertubuhan IKRAM, My Care, Viva Palestina dan MAPIM turut membantah tetapi Pas ingin terus setuju ke EXPO DUBAI.


Umpan Israel kelihatan berhasil hari ini apabila Gaza dan Tebing Barat dibom dan ribuan dibunuh sementara negara Arab yang termakan umpan perniagaan Israel dan Amerika tidak mengambil tindakan serius embargo atau memotong penjualan minyak membela Palestin dan mengugat kepentingan Israel dan Amerika.


Inilah akibatnya mereka yang termakan umpan Israel dan Amerika melalui perniagaan yang mempersonakan Menteri menteri Pas.


 Sekarang nasi telah menjadi bubur dan puluhan ribu umat Palestin telah terkorban tanpa pembelaan Negara Arab yang sepatutnya. 


Pas hanya berhujah sekarang tetapi tidak mengambil tindakan sepatutnya semasa menjadi kerajaan kerana mementingkan kedudukan peribadi mereka.


Semasa Pas berjinak jinak waktu Mahiaddin menjadi Timbalan Perdana Menteri kerajaan BN, saya melalui Biro Antarabangsa AMANAH telah membantah kemasukan beberapa Pegawai Kerajaan Israel menyertai satu Konvensyen di Kuala Lumpur selama satu minggu.


Tiada seorang pun Ahli Parlimen Pas bersuara dalam isu ini walaupun mereka tahu Malaysia tidak ada hubungan diplomatik dengan Israel kerana kezaliman Israel kepada rakyat Palestin.


Siapakah Pas untuk menuduh PH MUNAFIK kalau mereka sendiri tidak bertindak sewajarnya semasa berkuasa tetapi telah mementingkan perniagaan duniawi di EXPO DUBAI 2020 yang di sertai oleh Israel semasa saudara Palestin makin disisih.


Kelihatan jelas hari ini hasil penyisihan negara Arab lain yang tidak bersungguh  lagi membela pembunuhan beramai-ramai umat Islam Palestin.


Kami dari PH dan AMANAH konsisten dalam pembelaan nasib Palestin baik semasa pembangkang atau pun sekarang dengan pendirian tegas dan vokal Dato Seri Anwar.


Tidak seperti sikap ahli Parlimen Pas yang bersungguh sungguh mendirikan Billboard gergasi mempromosi EXPO Dubai yang disertai Israel dan berdiam diri tidak bantah semasa pegawai Kerajaan Israel di benarkan masuk Malaysia semasa Mahiaddin Timbalan Perdana Menteri zaman Dato Najib.


Siapakah Paw untuk menuduh PH munafik jika sikap mereka sendiri terhadap Israel tidak konsisten ?


Raja Bahrin Shah

Pengerusi Biro Antarabangsa Amanah.



No comments: