CRINGE






Saya cringe terbaca satu posting seorang retis. Dia persoalkan hukuman kes Syed Saddiq. 


Terlalu banyak kesalahan fakta retis ni buat. Yang paling win, dia kata kalau pun SS tu salah, jangan la hukum dia. Dia muda lagi. Tarik je balik “pangkat Menteri” dia 🤦🏻‍♀️ Gamaknya, dia masih hidup di zaman Kerajaan 22 bulan. 


Siap dibodohkan Hakim. Katanya Hakim tak lepas criminal law ke jatuhkan hukuman sebegitu. 


Aiyooo… macam ni la sis, pohon saya tunjukkan criminal law yang mana ya? 


SS ni kena dakwa bawah Kanun Keseksaan. Kes pecah amanah. Memang hukuman dalam seksyen 404 dan seksyen 406 itu hukumannya wajib ada sebatan. Itu yang termaktub. Pohon rujuk perkataan “DAN” bukan “ATAU”. Saya letakkan intipati seksyen di bawah. 


Sebelum ini ada Pemandu, Amil dan Guard kena sebatan juga kesalahan yang sama. Takkan lah sebab politikus yang kena, kita bagi can pulak. Nak tanya, sis lepas criminal law di Timbaktu ka?


Sebab kes ni, sis nak ajak orang coup d’etat. Ni datang celah mana? Yang buat dakwaan kes ni zaman Kerajaan terdahulu. Depa yang frame charges bawah seksyen tu. Tapi sis ajak orang gulingkan Kerajaan sekarang. Mana relevan nya di situ? 


Yang kenot brain, sis bercakap seolah2 pakar undang2. Tapi separation of power between the branches pun sis tak hadam. Mahkamah yang buat keputusan, tapi sis suruh rakyat jatuhkan Kerajaan?Sesungguhnya, Mahkamah dan Kerajaan dua cabang berlainan. 


Errr… Sis betul ke ada law degree? First time saya jumpa orang terpaling loyar sebegini.  


~LM~



No comments: