Anak Hamzah Zainudin: Rasuah RM100k & Seleweng Minyak Masak Bersubsidi


Saiful Nizam




 Anak Hamzah Zainudin: Rasuah RM100k & Seleweng Minyak Masak Bersubsidi


✍️ Saiful Nizam


Anak kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Hamzah Zainudin, Muhammad Faisal Hamzah, terlibat dalam dua kes mahkamah. 


Pada 5 Jun 2024, Muhammad Faisal Hamzah, 40, didakwa di Mahkamah Sesyen atas tuduhan menerima rasuah sebanyak RM100,000. Tuduhan ini melibatkan usaha menggunakan pengaruhnya untuk mendapatkan tender daripada syarikat teknologi, Heitech Padu Berhad, pada tahun 2018. Faisal mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dikenakan mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009. 


Sebelum ini, pada 5 April 2023, Faisal dan rakan sekerjanya, Azizul Abdul Halim, telah didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban atas sembilan pertuduhan mengemukakan dokumen palsu dan memiliki minyak masak melebihi had dibenarkan. Kesalahan ini melibatkan pemberian maklumat palsu mengenai penjualan minyak masak kepada syarikat peruncit tempatan dan memiliki minyak masak melebihi 50 tan metrik. 


Kedua-dua kes ini menambah lagi senarai panjang skandal yang melibatkan ahli keluarga pemimpin politik PN. Sebelum ini, menantu kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Perdana Menteri Malaysia, terlibat dalam kes rasuah dan kini berada di luar negara kerana melarikan diri. Begitu juga dengan kes anak Menteri Besar Perlis yang juga menantu kepada Presiden PAS, yang menghadapi tuduhan yang serupa.


Perkara ini membangkitkan persoalan serius mengenai kredibiliti slogan "bersih dan stabil" yang sering dilaungkan oleh Perikatan Nasional. Walaupun PN mendakwa diri mereka sebagai parti yang berintegriti, realiti menunjukkan sebaliknya. Insiden-insiden ini mencemarkan reputasi parti dan menimbulkan keraguan terhadap kemampuan mereka untuk memimpin dengan bersih.


#RakyatBijak #KekalPerpaduan



No comments: