JANGAN JUAL NAMA TAHFIZ


Naimah Muhammad. 


 JANGAN JUAL NAMA TAHFIZ


Ini pesanan terakhir menjelang beberapa minit lagi nak masuk bulan Ramadhan. Ini pesanan saya selaku seorang pengetua sekolah yang terlibat secara tidak langsung dengan institusi tahfiz.


Menjelang bulan Ramadhan yang mulia ini berbondong-bondong manusia mencari tempat untuk untuk membuat amal kebaikan bagi menggapai pahala berlipat kali ganda.


Namun ini saya nak pesan sangat. Jangan sesekali menyalahgunakan nama tahfiz untuk mengambil kesempatan bagi melariskan perniagaan sendiri dan mencari laba dunia untuk diri sendiri.


Saya kongsi beberapa perkara yang saya lalui sendiri.


1. Saya sedang makan di kedai. Ada seorang lelaki datang untuk mengajak saya berinfak

bagi membeli al-Quran dan kitab untuk diwakafkan ke sekolah tahfiz. 


Sekolah tahfiz TIDAK MEMERLUKAN sumbangan al-Quran. Sekolah saya ada beratus-ratus quran yang orang wakafkan. Kalau dimaklumkan awal, saya akan tolak. Ada yang hantar tanpa maklum.Kami dah cukup ada banyak. Logiknya pelajar tahfiz ada al-Quran masing-masing. Cukup dah satu Quran. Kalau tambahan Quran tafsir, pun pelajar dah ada sendiri.


2. Ada orang hantar beratus-ratus bekas Choco Albab kat sekolah beberapa bulan lepas. Katanya ada orang infaq. Dua tiga hari ni baru saya terbaca pasal cerita coklat infaq ni. 

Sejak bila pula benda ni kena jadi infaq untuk pelajar. Infaq ni benda yang memberi manfaat. Apa manfaat makanan yang takde khasiat macam ini. 


3. Ada orang telefon secara random. Buat suara sedih minta sumbangan sebab anak murid tahfiz   sedang puasa sunat, tak ada makanan nak berbuka. Kebetulan masa dia call tu saya tengah sibuk macam-macam hal. Jadi memang setepek kena ceramah dengan saya. 


Ada lagi macam-macam orang yang datang nak bisnes tapi nak guna pelajar tahfiz ni.


Ya Allah tolonglah jangan buat pelajar tahfiz ini sebagai alasan nak cari derma, padahal sendiri nak berniaga. 


Kalau betul nak bantu, tajalah yuran pengajian pelajar yang kurang mampu. Dapatkan rekod pelajar daripada pihak sekolah dan bayar terus kepada sekolah untuk meringankan beban pihak sekolah  menanggung tunggakan yuran dan kos operasi. Lagipun bayaran yuran akan menjadi revenue kepada sekolah. Nanti pandai-pandailah pihak sekolah nak susun perbelanjaan sekolah.


Niat nak menyumbang tu sangat bagus. Tetapi lebih baik berhubung dengan pihak tahfiz untuk tanya apa keperluan yang sewajarnya. Setiap tahfiz berbeza keperluan. 


Saya kira2 kos infaq coklat tu hampir RM2K.

Lebih baik beli alat bantu pembelajaran macam projector atau laptop untuk kegunaan PdP. 


Gitulah tazkirah pedas menjelang Ramadhan. Semoga menjadi pengajaran untuk semua.


Selamat berpuasa semua. Semoga ibadah kita semua diterima ALLAH.



No comments: