Kenapa orang Cina sokong DAP orang tak marah bila Melayu sokong PN orang marah?

 



Sebenarnya tak ada siapa nak marah kalau sesiapa pun nak sokong PN, kalau PN tu parti yang elok. Yang jadi masalahnya, PN tu parti yang jahat.

Pertama, PN terutama PAS selalu tunggang agama. Putar belitkan dalil bagi membenarkan perbuatan yang salah oleh pemimpin mereka.

Contoh, mengkafirkan orang yang tak menyokong parti itu. Menghalalkan menipu. Menganggap parti itu sebagai satu-satunya wadah Islam.

Kedua, PN terutamanya PAS sering berdolak-dalik dan berpusing-pusing dalam membuat keputusan. Senang cerita, PAS ni kuat sangat spin.

Bila dia bersama DAP, MCA anti Islam. Tapi bila PAS bersama BN yang ada MCA, DAP pula yang anti Islam. Tolak DAP sebab DAP tolak hudud. Tapi bersama Gerakan yang saman kerajaan Kelantan sebab nak buat hudud. Apa cerita macam tu?

Ketiga, PN parti yang terlalu gila kuasa. Sampaikan sanggup tebuk atap, rampas kerajaan tanpa PRU. Dah kalah PRU, masih nak tebuk atap lagi.

Keempat, pemimpin PN kesemuanya kayu dan tak tahu buat kerja. Selama 33 bulan dalam kerajaan, tak ada kebaikan langsung untuk rakyat. Makan gaji buta semuanya, termasuklah duta khas.

Kelima, dalam PN terlalu ramai pengkhianat. Orang yang berpaling daripada amanah yang diberi. PN tak pentingkan kejujuran dan ketulusan.

Keenam, pemimpin PN tak sedar diri. Ejek orang kluster mahkamah, padahal mereka sendiri terpalit dengan banyak kes mahkamah.

Ketujuh, masih juga tak sedar diri, masa PN pegang Putrajaya, harga barang keperluan semua menggila naik. Tapi bila sekarang barang turun harga, dialah yang paling kecoh. Padahal masa dia perintah dulu, tak buat apa pun untuk turunkan harga barang.

Kelapan, PN selalu gunakan sentimen agama dan kaum, menghasut perpecahan di kalangan rakyat. Selalu buat remark yang melahirkan prejudis.

Kesembilan, PN selalu berlagak suci. Bila orang lain buat, kritik dan cemuh macam tak ada esok. Tapi bila pemimpin sendiri yang buat, tiba-tiba ada saja dalil bagi menghalalkan.

Dan yang kesepuluh, PN gunakan fitnah sebagai senjata. Berderet pemimpin PN kalah fitnah. Tapi tak insaf-insaf. Tetap juga teruskan fitnah. Pakai lagak lebai, tapi perangai macam Dajjal.

Cukuplah bagi sepuluh. Ini pun entah macamana koyak walaon baca. Tapi koyak pun tak boleh nak nafikan. Sebab kenyataan. Paling habis maki je la yang dorang boleh buat.

Selain PN ada parti lain seperti PSM, Warisan, GPS, Putra dan lain-lain. Ada orang marah? Tak ada pun. Sebab parti-parti ini tak sejahat PN.

Kalau PN berubah, berpolitik secara jujur, tak buat fitnah, rasanya orang tak marah pun. Tapi itulah. Kalau tak guna fitnah, tak boleh dapat sokongan. Sebab kalau dari segi idea dan kerja, PN memang zero. Demikianlah PN. Guane boh?

Raja Gelap

 

No comments: