KISAH FELDA

 


Aku tak ulas isu Felda sebelum ni sebab aku ambil masa nak faham. Isu ni di luar kemahiran aku. Dna aku bukan walaun jenis dengar terus percaya. Aku scuba fahami setiap kenyataan yang dikeluarkan.


Dan kenyataan terbaharu daripada Marzuki ini yang merupakan mantan Ketua Setiausaha Sulit Mantan Perdana Menteri itu secara rasminya mengiyakan bahawa hutang peneroka Felda belum dilupuskan.


Apa yang Mahiaddin buat tu umpamanya macam orang berhutang di kedai Acheh yang merupakan kawan Mahiaddin. Mahiaddin minta pemilik kedai Acheh tu lupuskan hutang semua orang kerana dia akan bayar hutang-hutang tersebut.


Tapi lepas 2 tahun, Mahiaddin tak bayar juga. Jadi macamana pemilik kedai Acheh tu nak teruskan bisnes? Kalau tak dapat juga duit dari Mahiaddin, mungkin dia terpaksa juga tuntut dari orang yang berhutang tu. Kiranya hutang tu masih lagi ada dan masih belum dilupuskan.


Begitu juga Felda, tak dapat nak lupuskan hutang peneroka sampailah baru-baru ini apabila DS Anwar tandatangani penerbitan sukuk untuk Felda. Bab sukuk ini aku tak berapa tahu sebenarnya.


Alasan Marzuki bayaran belum buat kerana belum sampai masa untuk pemberian geran tahunan Felda itu terlalu dangkal. Takkan tak boleh tandatangan hari ini tapi dikuatkuasakan tahun berikutnya?


Macam buat standing instruction di bank. Kan kita benarkan bank buat potongan sekian tarikh setiap bulan. Sampai tarikhnya, duit kita akan dipindah ke akaun yang ditetapkan secara automatik. Takkan rakyat boleh buat, tapi PM tak boleh?


Apa pun, bila Marzuki buat kenyataan begini, maka sahihlah DS Anwar tak menipu. Dan janji hapuskan hutang Felda itu hanyalah lakonan. Sekadar beri harapan palsu kepada peneroka saja. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.


No comments: