SEBAB JAWATAN DALAM PAS.





 Sebenarnya lebai tak semuanya jahil. Cuma adalah seorang dua yang ilmu tak tinggi mana tapi sebab ada jawatan dalam PAS, auto jadi ustaz. Dan ada juga yang sambung belajar di Mesir ambil kursus bahasa tapi balik jadi ustaz. Itu je. Yang lain ramai yang berilmu tinggi.


Tapi masalah dengan so-called ulama ni, dorang tak larang atau betulkan walaun yang buat perkara haram. Walaupun tu perkara tu jelas salah. Contoh macam qazaf. Lebai mana ada melaung buat qazaf tapi lebai diam je bila walaun buat dosa beramai ramai. Tak tegur pun.


Yang terbaru soal Dajjal mata satu. Lebai tahu yang Dajjal tu mata dua. Cuma satu dari matanya cacat dan mungkin buta. Bukannya mata satu. Lebai tahu sangat sebab dorang belajar hadits tapi bila walaun  semua tunjuk phobia pada mata satu sampai tahap memfitnah, dia diamkan je.


Sebab apa? Sebab lebai nak tunggang. Bila walau main isu tu, walaupun salah, lebai dapat kaut laba politik, tanpa lebai tercalit dosa (kononnya). Dosa walaun dapat, untung lebai dapat. Bijak tak? Ingat dia boleh lari dari dosa subahat. Itulah sikap lebai yang walaun sanjung-sanjungkan.


Tak bertanggung jawab. Walaun jadi umpan neraka. Rela lihat ahli buat perbuatan maksiat dan berdosa, asalkan mereka untung dari segi politik. Kekadang kesian juga dengan walaun ni ditipu lebai. Tapi bila difikirkan, padan la dengan muka dorang tu. Sendiri bangang. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



No comments: