TUN MAHATHIR, TOLONGLAH FAHAM!


TUN MAHATHIR, TOLONGLAH FAHAM!

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Tun, kita berpakat dalam Pakatan Harapan ini adalah untuk sama-sama menjayakan objektif masing-masing. Parti Tun mahu jatuhkan DS Najib. Parti kami mahu DS Anwar jadi PM. Parti DAP mahu BN tumbang. Parti AMANAH mahu mentadbir negara dan jadi menteri.

2) Sekarang, objektif parti Tun dan tercapai, DS najib dah tumbang. Objektik parti DAP dan AMANAH juga sudah tercapai. Yang belum tercapai adalah hasrat kami untuk melihat DS Anwar menjadi PM.

3) Kami sebenarnya mahu beliau menjadi PM7. Tetapi atas dasar kesepakatan dan strategi ampuh untuk menumbangkan DS Najib dan BN serta PAS, kami izinkan Tun untuk jadi PM7 sementara. Ia bukanlah tujuan utama kami, kerana tujuan utama kami adalah DS Anwar menjadi PM, walaupun terpaksa menjadi PM8.

4) Suda-sudahlah Tun bermain silat melengah-lengahkan cita-cita kami untuk melihat DS Anwar menjadi PM8 tercapai. Kami semua rata-rata semakin gusar dan tidak selesa dengan perkembangan dan gerak-geri Tun. Janganlah macam-macam!

5) Alasan Tun masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk memulihkan negara tidak perlu timbul, kerana apabila DS Anwar menjadi PM8 kelak, tahulah dia nak urus bagaimana. Hari ini menang, esok harga minyak turun itu adalah kata-kata DS Anwar. Berilah dia peluang untuk membuktikannya.

6) Sikap Tun hanya membuatkan pembangkang mentertawakan DS Anwar. Tidap patut Tun berbuat begitu kepada seorang yang berjiwa besar mengizinkan Tun menjadi PM7. Ya, Tun menjadi PM7 adalah atas restu DS Anwar!

7) Ketahuilah Tun, apabila DS Anwar menjadi PM8, negara akan dapat dibina semula dengan lebih baik dan cepat. Hutang negara biliyun-biliyun akan diselesaikan tanpa perlu bon-bon dan pinjaman luar.

8 ) Janji pendidikan percuma kita gagal tunaikan. Mansuh PTPTN kita gagal buat. Hapuskan Tol dan AES pun kita terbarai. Jawapan manifesto bukan kitab suci adalah sangat memalukan, Tun. Semua masalah kita ini hanya satu cara sahaja boleh selesai, iaitu Tun undur dan DS Anwar menjadi PM8.

9) Kalau Tun tengok cherita orang putih bab pembunuh upahan, sebaik sahaja orang yang mengupah membayar sejumlah besar amaun kepada pembunuh untuk membunuh seseorang, pembunuh itu akan beritahu dengan yakin - consider it done.

10) Begitulah keadaannya sebaik sahaja DS Anwar angkat sumpah sebagai PM, kita akan katakan kepada rakyat yang gelisah dengan kegagalan manifesto kita... kita akan berkata dengan yakin - "don't worry, consider it done! Insya Allah"

Sekian

p/s: Perrrgh!!!

No comments: