SUBSIDI UNTUK KUMPULAN LAYAK

 



Subsidi seharusnya diberikan kepada kumpulan sasar yang benar-benar layak. Tidak wujud sebarang isu kezaliman, bahkan pengagihan harta dari golongan berpendapatan tinggi kepada kumpulan miskin turut dianjurkan dalam Islam melalui pemberian zakat. 


PADU akan membantu Kerajaan membuat keputusan berpacukan data serta mengatasi isu data berada dalam keadaan bersendiri (in silos) dan non- interoperable. 


Pelancaran PADU yang dijadualkan pada bulan Januari 2024 akan mengintegrasikan data mikro daripada pelbagai agensi kerajaan bagi mewujudkan profil data semua individu dan isi rumah seluruh rakyat Malaysia. �


Berdasarkan data daripada PADU, penentuan kumpulan sasar akan lebih tepat dan memenuhi objektif pelaksanaan sesuatu dasar. Kriteria dalam menentukan kumpulan sasar akan dilihat daripada pelbagai aspek termasuk pendapatan, bilangan isi rumah dan tanggungan, lokaliti dan jarak ke tempat kerja, serta pemilikan aset seperti rumah, kenderaan dan tanah. 


Melalui kaedah ini, Kerajaan tidak lagi menumpukan kepada kumpulan pendapatan tertentu terutama B40, tetapi lebih melihat kepada kewajaran pemberian bantuan berdasarkan kriteria yang ditetapkan.



No comments: