PERBINCANGAN DUA HALA ANTARA PM JEPUN DAN PMX.


Rafizi Ramli




 Perbincangan dua hala antara YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan TYT Fumio Kishida (Perdana Menteri Jepun) menyentuh pelbagai perkara merangkumi peluang ekonomi bersama dan usaha di peringkat antarabangsa menangani krisis kemanusiaan di Gaza.


Satu bidang yang berpotensi tinggi antara Malaysia dan Jepun ialah industri peralihan tenaga. 


Negara Jepun mempunyai sasaran peralihan tenaga yang tinggi. Selain dari tenaga boleh baru yang biasa kita dengar (seperti solar dan angin), Jepun adalah antara beberapa negara yang paling ke depan dalam membangunkan rantaian nilai tenaga hidrogen.


Di sinilah peluang yang terbuka luas untuk Malaysia. Kita membina keseluruhan rantaian nilai dalam penghasilan dan eksport cecair gas asli (LNG) melalui kerjasama dengan Jepun sejak tahun 1980an. Hubungan dan saling percaya yang telah terbina itu kini boleh diluaskan untuk membangunkan keseluruhan rantaian nilai tenaga hidrogen pula supaya Malaysia menjadi peneraju sektor ini (seperti kita menjadi peneraju industri LNG).


Saya mewakili negara dalam sidang Asia Zero Emission Community (AZEC) yang dipelopori oleh Jepun dalam bulan Mac lalu. Hasil perbincangan dari AZEC meyakinkan saya bahawa Malaysia perlu mempercepatkan pertumbuhan sektor-sektor industri berasaskan peralihan tenaga sehinggalah Pelan Peralihan Tenaga Negara (NETR) diluncurkan Julai lalu.


Tumpuan Kementerian Ekonomi dan MOSTI selepas ini ialah mempercepatkan usaha supaya teknologi dan penggunaan tenaga hidrogen diperdanakan menjelang 2026 agar kita dapat menangkap peluang ekonomi hidrogen yang ditawarkan oleh Jepun.


Bagi mereka yang ingin memahami bagaimana tenaga hidrogen berfungsi, boleh gunakan Google atau ChatGPT.



No comments: