JAUHI ORANG YANG PECAH BELAH DAN ADU DOMBA


 Sham Ghaz


Assalamualaikum, sahabat-sahabat,



Pernah dengar tentang bahaya mengadu domba? Rasulullah SAW memberikan peringatan keras dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:


"لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ"


“Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba.”


Subhanallah, betapa beratnya ancaman ini. Mengadu domba, atau dalam bahasa kita, melaga-lagakan orang sehingga menimbulkan pertengkaran, adalah perbuatan yang sangat dilarang dalam Islam. Perbuatan ini bukan sahaja meretakkan hubungan sesama manusia, tapi juga merosakkan keharmonian dalam masyarakat.


Marilah kita doakan:


“Ya Allah, jauhkanlah kami dari sifat mengadu domba dan fitnah. Bantulah kami untuk menjadi penyambung kasih sayang, bukan pemutus tali silaturahmi. Berikanlah kami hikmah dan kebijaksanaan dalam setiap perkataan dan perbuatan, agar kami dapat menyemai kedamaian dan keharmonian di sekeliling kami.”


Mari kita semua berusaha untuk menjadi pembawa damai, bukan batu api. Jika kita tahu sesuatu, lebih baik kita jaga dan tidak menyebarkannya jika ia hanya akan menimbulkan keburukan. Sebaliknya, mari kita galakkan kebaikan dan kesefahaman di antara kita semua.


Ingatlah, setiap kata dan perbuatan kita akan dipertanggungjawabkan. Jadi, janganlah kita menjadi penyebab perpecahan dan kebencian. Marilah kita sama-sama menjaga lisan dan tindakan kita, agar menjadi orang yang membawa rahmat, bukan fitnah.


Semoga kita semua dijauhkan dari sifat-sifat yang dapat menghalang kita dari memasuki syurga. Amin.



No comments: