"Saya bukan celupar. Saya cakap benda yang benar..."

 


Kalau ingat masa baru sekolah dulu, kebanyakan dari kita ada kawan yang suka cerita sedap. Ada yang kata ayahnya askar, boleh bawa kereta kebal ke sekolah tembak kawannya atau bawak askar satu trak pukul mereka.

Macam-macam cerita. Iyalah, budak-budak kan. Dia peduli logik ke tak ceritanya. Bagi dia orang akan telan apa yang saja yang dia ceritakan.

Tapi tak apalah. Itu budak-budak. Belum baligh. Mungkin mumaiyiz pun belum. Apa nak pelik. Tapi kalau dah tua bangka, tahap layak dah ada cucu, buat perangai macam tu, yang itu memang huduh.

Contoh macam pembesar dari utara tu. Dia kalau sembang, jangan babi, jangan gajah, t-rex pun boleh terbang. Dia punya cerita, kalau mendiang Stan Lee nak buat komik, boleh kalah semua Avengers.

Tanpa rasa bersalah pembesar tu kata apa yang dia cakap adalah perkara yang benar. Benar la sangat sampai berderet orang saman dia. Lepas tu bila kena saman, dia kata orang yang saman tukoyak.

Standard taikun perniagaan macam Vincent Tan tu, dia takkan rosakkan reputasinya layan kerenah ahli politik. Tapi kalau taikun macam tu pun boleh nak saman, maknanya teruk sangat dah tu.

Kebenaran apa yang dia maksudkan? Dia lempar segala tuduhan berdasarkan khayalan. Sumbernya dari tukang kebun, tukang bancuh kopi, eh macam macam la. Tapi semuanya anonymous.

Tuduhan dia semua musim kempen je. Bila habis kempen, dia pun senyap. Tak ada pun dia follow up buat laporan polis atau apa. Kalau betul dia rasa bertanggungjawab dedah kepincangan kerajaan, buat la laporan polis. Tetapi itu tak berlaku.

Lepas tu dia cakap yang dia cerita semua benar. Dia rasa semua rakyat akan percaya. Itu yang aku kata perangai macam budak belum baligh. Syok cerita mengarut. Tak sedar sedang diketawakan.

Aku pun tak faham macamana seorang yang agak kebudak-budakan boleh disanjung dan diangkat pula jadi pemimpin tertinggi parti. Nampak sangat parti tu ada krisis kepimpinan yang dahsyat.

Apa pun, aku bersyukur aku dah tinggalkan parti tu pada 2015 dulu. Kalau tak pening kepala nak back up kenyataan bodoh yang pemimpin parti buat. Sesekali takpe lagi. Tapi ini setiap kali. Matilanaaak. Guane boh?

Raja Gelap II

.

 

No comments: