Menteri Kewangan dedah dokumen lupus hutang peneroka Felda


 Dokumen skim pengecualian hutang peneroka Felda yang menjadi kontroversi sejak diumumkan ditandangani oleh Menteri Kewangan semasa, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini sebahagiannya didedahkan kepada umum.


Menurut kenyataan Menteri Kewangan, dokumen berkenaan hanya ditandatangai pada 26 Jun 2023, manakala tuduhan bekas Perdana Menteri Mahiaddin Yassin bahawa pentadbiran beliau telah memansuhkan hutang peneroka pada 2021 adalah tertolak.


Oleh itu, Datuk Seri Anwar menuntut permohonan maaf daripada Mahiaddin yang menuduh beliau berbohong berkenaan penghapusan hutang peneroka tersebut.


"Saya kemukakan sebahagian dokumen perjanjian Assignment for Financial Service Reserve Account (FSRA) terkait Jaminan Kerajaan kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) yang telah saya tandatangani.


"Justeru itu, saya mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memohon maaf atas fitnah yang dilemparkan kepada saya," katanya.



Pada awal Julai lalu Mahiaddin mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim melakukan pembohongan berhubung pelupusan hutang penerokaFelda.


Beliau juga berkata kononnya kekangan aliran tunai Felda pada ketika ini menyebabkan kerajaan PH-BN tidak dapat melaksanakan pelupusan hutang peneroka secara berterusan.


Dokumen yang didedahkan hari ini adalah perjanjian antara Felda dan Kerajaan Malaysia dengan disaksikan oleh Amanah Raya Trustees Berhad:




No comments: