REPORT CARD




Semalam saya ulas report card N9. Ramai la netizen Nismilan komen rata2 happy dengan MB mereka. 


Saya check juga, ni geng cytro fake account ke. Tak juga, banyak real accounts sebenarnya. Katanya mereka nampak bukti N9 dah makin best, kat Kuala Pilah pun dah ada Starbucks 👍🏼 hehe… itu barometer nya pulak 😅


Yelah tak mungkin semua orang suka MB Amin ni. Ada jugak kot geng lain nak Peja atau Cikgu Bard ganti jadi MB. Itu terpulang… kuasa undi masing2 😅✌🏼


Ok, next. 


Saya dapat Report Card negeri Kelantan. Dari FB Exco Belia Negeri. 


TBH, saya tak tahu nak pengsan ke nak ulas 😅


Tak agak2 dia punya claim tu. 99.07% dah capai semua Manifesto. Tapi tiada langsung data diberi. 


KPI pula “Mendaulatkan Agama” terus dapat 100%. Macam mana nak ukur tu? KPI “Suburkan ekonomi” tak dapat Full Mark pula, mungkin sebab masalah air tak selesai. 


Saya bukan la nak troll atau kuang asam. Tapi memang macam mana nak ulas pun tak tahu. Serupa, depa set kertas soalan, depa ambil exam, depa jugak la letak markah suka suki. Syok sendiri. 


Kita boleh gelakkan lah. Seronok kan mengutuk? 


Tapi cuba kita bayangkan, takkan la takde seorang pun EXCO atau pegawai yang cerdik nak buat Report Card yang baik di Kelantan tu? 


Saya selalu je jumpa think tank parti PAS. Yang pernah kerja dengan TG Nik Aziz. They’re super smart people. Very good strategists. Datang dari Ivy League Uni di Timur Tengah. 


Tapi kenapa perlu act dumb? Dumb down rakyat sebegini.


Jawapannya “they’re playing it to the gallery”. They only appeal to their pengundi. “Ini yang pengundi nakkan, ini yang kami beri”. 


Seorang Otai pernah cakap dengan saya, strategi politik PAS Kelantan ialah kekalkan rakyat dalam kemiskinan. Kerana selalunya orang miskin yang dekat dengan Tuhan. Bolehlah parti politik agama cari makan. 


Mungkin pada golongan JPO dan GAP, poster ini doesn’t make sense. 


Tapi percayalah, di suatu ceruk di Kelantan, despite the silliness it represents, poster ini pastinya disambut dengan laungan “Allah huakbar”… 


“Nak Isle ke nak kemajuan?”  Maka kekallah mereka sedemikian. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: