[JAWAPAN BUAT PENCINTA KEBENARAN]


W.FAUDZIN

Bagi aku sebagai seorang yang berkelulusan agama.
Aku akan panas kalau orang agama boleh terima hujah Cytro khususnya isu Covid-19.
Cakap bab Hadis bukan main,Tafsir ayat Ahlu Zikri melangit tinggi, tapi boleh percaya hujah fakta merapu, Najib Razak pon mereka percaya. Sekali buka kitab hadis perghhh hebat.
Tadi selesai Usrah online, ada beberapa orang doktor dan ada bincang sikit isu Covid-19, perkongsian dari seorang doktor yang pernah terlibat secara langsung dengan KKM dalam menangani Covid-19, langsung tiada masa untuk tuding jari kepada sesiapa.
Perbincangan sangat berobjektif, banyak benda disebut dan semuanya berfakta dan berdata.
Aku boleh simpulkan::
Dlm perbincangan usrah online tersebut, para doktor ada berkongsi poin penting antaranya, semua keputusan kerajaan yang memberi respon tentang isu Covid-19 adalah dari keputusan yang dirujuk kepada KKM. Bukan sewenang-wenang Kementerian lain boleh buat kepala sendiri.
Fasa awal Covid-19 hingga sekarang dan yang akan datang, semuanya tidak akan memberi satu keputusan yang tetap dari awal hingga akhir Covid-19. Ia akan berubah-ubah mengikut dapatan data dan kajian terkini.
Tiada cara dan keputusan yang solid 100% diyakini akan mengekang 100% penularan Covid-19, yang ada hanya cara menurunkan kes covid-19. KKM bertindak berdasarkan saranan WHO di samping KKM juga ada cara tersendiri.
Fasa gelombang pertama tidak sama dengan fasa gelombang kedua dan ketiga. Data sentiasa berubah, di samping tiada sample kejayaan mana² negara yang mampu mengekang Covid-19 100% daripada merebak.
Akan tetapi setiap negara saling belajar dari negara yang berjaya menurunkan jumlah kes-kes Covid-19. Dan bukan semua negara MAMPU follow 100% kejayaan negara yang berjaya menurunkan kes Covid-19, sebab keupayaan dan fasiliti setiap negara berbeza.
Setiap keputusan kerajaan yang dirujuk terlebih dahulu kepada KKM mengambil kira banyak pertimbangan. Pertimbangan bahaya penularan wabak, pertimbangan ekonomi, pertimbangan kebajikan rakyat, pertimbangan status/kerja jawatan rakyat dan banyak lagi.
______
Adapun yang cytro² konsisten menghentam Kerajaan PH dlm membendung Covid-19 adalah sebenarnya mereka menghentam keputusan KKM. Semua keputusan adalah dari KKM.
Terlampau banyak FALASI cytro cuba membebankan kesalahan terhadap PH.
= Waktu gelombang pertama berjaya dikawal, mereka akui KKM yang buat kerja bukan Menteri PH. Waktu 11 hari tiada kes KKM yang buat kerja, bukan Menteri PH.
= Waktu ketiadaan kerajaan lebih seminggu PH pula yang dipersalahkan. Mood KKM lawan Covid-19 jadi slow. PH salah. Bukan langkah Sheraton.
= Waktu isu Pelancong China, Menteri PH yang tak sekat awal. PH juga salah. Sedangkan ia keputusan dari KKM.
Sedangkan pada gelombang kes Pelancong China semuanya terkawal. Hingga membawa kepada 11 hari tanpa kes langsung. Boleh rujuk kenyataan media KPK. Kluster Import juga berjaya dikawal. Rujuk kenyataan media DG. .
Tiada Travel Ban keseluruhan Pelancong China pada peringkat awal dan hanya wilayah tertentu sahaja di China yang disekat, masjid masih dibuka kepada Pelancong China utk melawat, semua ini adalah hasil usaha dan arahan berpusat dari KKM.
Kalau cytro nak menghukum PH kerana tidak menyekat awal Pelancong China, mereka kena rujuk data semula, bahawa banyak negara yg lebih awal buat travel ban ke atas China tapi skrg jumlah kes-kes Covid19 lagi teruk dari Malaysia.
Rujuk link think global health dan rujuk juga jumlah kes secara global. Masih releven lagi ke nk main isu tak sekat pelancong dari China pada hujung December 2019 dgn situasi covid-19 sekarang??
https://www.thinkglobalhealth.org/…/travel-restrictions-chi…
= Waktu ijtima' Tabligh Menteri PH tak halang. PH juga salah. Untuk halang perhimpunan ini mesti dapat saranan KKM.Tak boleh halang buta tuli mcm tu. Dan yang perlu halang bukannya menteri agama tetapi KDN.
Isu ijtima' Tabligh ni, Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, dah sebut:
"Penganjur perhimpunan tabligh tidak perlu memohon permit sebab ia adalah aktiviti keagamaan. Ia sama macam program tazkirah dan kenduri kahwin (tidak perlu permit).
Ini linknya boleh rujuk:
Soalan PENTING ada atau tidak keputusan² Kementerian lain yang KKM terpaksa bantah semasa zaman PH tangani covid-19?
Soalan kedua berapa banyakkah bantahan KKM kepada keputusan² Kementerian lain dalam menangani isu Covid-19 pada zaman PN ini?
_________
KKM di sini ialah seperti kumpulan yang disebut di dalam poster di bawah.
Muhammad Al Hanif Hassan
YOUTUBE.COM
tidak sebagaimana dakwaan Cybertrooper kerajaan Pintu Belakang PN, DG Hisyam akui gelombang kedua dan ketiga bukan disebabkan pelancong asing

No comments: