Jika penekanan diberi terhadap
pendidikan dan jaringan keselamatan sosial, ia akan berjaya membantu bukan
sahaja golongan bumiputera tetapi juga golongan minoriti etnik
Oleh Safiyuddin Sabri
Aiman (bukan nama sebenar) seorang pelajar berumur 17 yang
tinggal bersama lima orang dewasa serta enam adik-beradik dan sepupu di rumah
pangsa kos rendah dengan dua bilik tidur di Shah Alam.
Masalah
keluarga yang dialaminya memaksa beliau tinggal bersama ibu bapanya dan
keluarga tiri serta saudara tiri. Bapanya seorang pemandu lori dan ibunya
berniaga secara kecil-kecilan. Selain ibu dan bapanya, beliau bekerja di luar
waktu sekolah untuk membantu keluarga menampung perbelanjaan seharian.
Kehidupan
seperti itu sukar untuk dibayangkan. Bagaimana pula dengan pelajaran Aiman?
Bagaimana adik-adiknya akan membesar? Bagaimana pula dengan kesihatan mentalnya?
Inilah
realiti kehidupan golongan miskin bandar yang harus menjadi fokus dalam
“Kongres Ekonomi Bumiputera 2024” yang akan berlangsung dari 29 Februari
sehingga 2 Mac.
Adakah
persidangan ini dapat memberikan kesan secara langsung terhadap golongan ini
atau hanya menguntungkan pemilik-pemilik perniagaan yang sedia ada agar hidup
mereka menjadi lebih senang? Adakah resolusi atau usul daripada kongres ini
dapat dinikmati oleh sesetengah, semua atau golongan kelas bumiputera yang
memerlukan sahaja?
Sepuluh
kluster yang akan menjadi fokus “Kongress Ekonomi Bumiputera 2024”.
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice,
Freedom, Solidarity:
·
Sign up for Aliran's free daily email
updates or weekly newsletters or both
·
Make a
one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948
·
Make a regular pledge or periodic
auto-donation to Aliran
Tel:
04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com
Antaranya
ialah reformasi pendidikan dan modal insan, pendidikan dan latihan teknikal dan
vokasional (TVET) sebagai pilihan kerjaya utama, pengukuhan industri halal,
Felda dan tanah wilayah, dan pembangunan desa dan pemerkasaan Orang Asli.
Turut
menjadi fokus ialah penerokaan teknologi baharu, penciptaan kekayaan dan
penguasaan korporat, daya saing perusahaan bumiputera, serta sosioekonomi
bumiputera Sabah dan Sarawak.
Keterangkuman
kaum lain juga dijamin oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam kongres ini.
Dewan perniagaan etnik Cina dan India turut dijemput untuk membincangkan soal
perniagaan kecil dan sederhana bumiputera dan golongan etnik minoriti.
READ MORE: Resolusi KEB bagai bercermin di
air keruh?
Agenda
pemerkasaan ekonomi bumiputera telah lama diperkatakan, namun mengapa ekonomi
bumiputera masih jauh ketinggalan? Persoalan yang berkait dengan realiti
kehidupan golongan marhaen bumiputera perlu dijawab dalam kongres ini.
Sistem
pendidikan penting dalam membantu memperkasa komuniti. “Tidak ada jalan pintas
untuk orang Melayu berjaya melainkan dengan ilmu pengetahuan,” Abdul Razak
Hussein dipetik sebagai berkata sebelum Kongres Ekonomi Bumiputera 1965.
Tetapi
pada tahun 2022, sebanyak 8.4% pelajar gagal dalam peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia. Difahamkan juga kongres ini akan membincangkan relevansi kurikulum
sekolah rendah dengan pembangunan ekonomi bumiputera.
Pelajar
seperti Aiman patut diberikan bantuan dan kemudahan agar beliau dapat
menghadapi masa depan yang cerah walaupun menghadapi kesukaran hidup.
Penubuhan
Majlis Amanah Rakyat (Mara) pada tahun 1966 dan perisytiharan Institut
Teknologi Mara kepada status universiti (UiTM) pada 1999 merupakan hasil
daripada kongres pada tahun 1965.
Agenda
pendidikan bumiputera dan pemerkasaan UiTM turut dibahaskan dalam kongres ini.
Usul mengenainya akan dibawa oleh Kementerian Pendidikan Tinggi demi
peningkatan mutu pendidikan bumiputera.
Namun,
bagaimana pemerkasaan pendidikan tinggi ini dapat menangani isu golongan muda,
terutamanya golongan bumiputera, yang semakin kurang berminat untuk melanjutkan
pelajaran ke peringkat universiti?
Sistem
pendidikan yang berkesan, menyeluruh dan berdaya saing adalah diperlukan untuk
membangunkan sesebuah komuniti.
Tetapi
hal ini tidak akan berguna jika komuniti tersebut tidak berminat untuk turut
serta dalam sistem tersebut. Adakah melanjutkan pelajaran menjadi
keutamaan kepada anak muda seperti Aiman?
Penglibatan
dalam sistem pendidikan atau keinginan untuk menyambung pelajaran berkait
rapat dengan jaringan keselamatan sosial yang disediakan oleh kerajaan.
Bagaimana
remaja seperti Aiman yang perlu membantu ibunya untuk menanggung
adik-beradiknya dapat meneruskan pelajaran? Walhal remaja yang berumur 17 tahun
dari golongan yang dapat manfaat daripada kongres ini dapat meneruskan
pembelajaran dengan tajaan ibu bapa.
READ MORE: Mahathir, loyalty transcends language
and culture
Percanggahan
kepentingan kelas dalam masyarakat bumiputera perlu dijelaskan dan diperbaiki
semula. Resolusi kongres ini perlu menyentuh hak dan peluang golongan marhaen
bukan golongan elit. Kongres ini juga harus membincangkan jaringan keselamatan
sosial bagi golongan yang berpendapatan rendah dalam meneruskan pelajaran
mereka.
Tindakan
daripada segelintir bumiputera golongan elit menyukarkan peluang komuniti
bawahan untuk membangun. Keadaan bertambah parah apabila eksploitasi pekerja
asing menutup peluang pekerjaan bumiputera yang tidak berpendidikan tinggi.
Jika
Kongres Ekonomi Bumiputera ingin membangunkan golongan bumiputera, isu yang
paling afdal yang perlu dibahaskan ialah isu yang melibatkan golongan bawahan –
bukan isu yang membabitkan kepentingan golongan elit
Pegangan
ekuiti Bumiputera sebanyak 30% juga sering dijadikan kayu ukur apabila
memperkatakan pemilikan kekayaan negara. Pada tahun 2021, pegangan ekuiti
Bumiputera adalah sebanyak 17.2%.
Persoalan
yang timbul ialah siapakah pemegang saham sebanyak 17.2% itu? Adakah ekuiti
tersebut kebanyakan dimiliki oleh golongan elit bumiputera sahaja?
Adakah
pencapaian kuota 30% menunjukkan bahawa sudah tiada lagi golongan bumiputera
yang miskin di bandar dan di luar bandar? Adakah rakyat yang hidup dalam kesusahan
dan kepayahan tahu akan cara-cara untuk memiliki ekuiti? Malah saya sendiri pun
tidak tahu caranya!
Adakah
peningkatan pemilikan ekuiti dapat menjamin kesejahteraan ekonomi bumiputera?
Bagaimanakah pegangan ekuiti ini dapat diterjemah kepada kemajuan bumiputera
dari kalangan mereka yang berpendapatan rendah?
Mungkin
ini antara persoalan yang patut dipersoal dan dibahas dalam Kongres Ekonomi
Bumiputera jika mereka benar-benar ingin membincangkan pembangunan ekonomi
bumiputera.
Berkenaan
dengan sistem pendidikan sama ada di peringkat sekolah atau di peringkat
tinggi, adalah baiknya falsafah pendidikan negara sentiasa dijadikan acuan dan
panduan kepada nilai yang ingin diterapkan. Penggubalan kurikulum sekolah
seharusnya sentiasa berpandukan falsafah tersebut untuk menjaga kepentingan
pendidikan rakyat.
Saya
yakin jika kongres ini memberi penekanan terhadap pendidikan dan jaringan
keselamatan sosial, ia akan berjaya membantu bukan sahaja golongan bumiputera
tetapi juga golongan minoriti etnik di negara kita. Ini dapat memastikan
golongan bumiputera dapat mencapai matlamat pembangunan ekonomi yang
diinginkan.
Saya
mengakhiri dengan satu persoalan yang besar, iaitu untuk siapakah pembangunan
ekonomi bumiputera ini?
Safiyuddin Sabri merupakan pelajar sains politik yang sedang
menjalani latihan ilmiah di Aliran