Analisa: perbezaan pandangan di raikan.


Mohmad Nawawi Yusof


1. Ternyata golongan petani, nelayan, kenderaan awam, pemilik kenderaan diesel peribadi golongan B40, M40 dll masih terus nikmati subsidi diesel bersasar.

2. Yang tidak layak subsidi hanya golongan pendapatan tinggi@T20 & bukan warganegara Malaysia spt myanmar, Bangladesh dll.

3. Yang merana ialah para  penyeludup2 diesel bersubsidi yang berleluasa sekian lama menyebabkan negara kehilangan hasil berbilion rm setiap tahun.

4. Alhamdulillah & tahniah kepada kerajaan madani yang berani mengambil langkah pencegahan ketirisan subsidi diesel yang telah berlaku sekian lama. Dengan itu ketirisan berbilion rm setahun dapat di hentikan & boleh di manafaat/belanja untuk meningkatkan kemudahan infrastructures rakyat spt pembinaan bangunan2 baru sekolah, klinik, jalanraya dll.

5. Kes penyeludupan diesel mungkin akan terus berlaku kerana harga rm3.35 seliter masih rendah berbanding dengan harga di thailand, singapura dll negara asean. Namun ketirisan hasil negara melalui penjualan diesel secara pukal sebelum ini  tidak lagi akan berlaku.


Nota:

Rasionalisasi di sebalik Pengapungan Harga Diesel;


1. Harga diesel tidak naik. Sebaliknya harga RM 3.35 per liter adalah harga sebenar tanpa subsidi.


2. ⁠Pengusaha logistik akan terus menikmati harga diesel RM 2.15 sen per liter dengan kaedah penggunaan _fleet card_ melalui sistem kawalan diesel bersubsidi (SKDS) 2.0.


3. ⁠Pengusaha kenderaan awam darat termasuk bas sekolah, bas ekspres, bomba dan ambilan terus kekal menikmati harga diesel RM 1.88 per liter melalui sistem kawalan diesel bersubsidi (SKDS) 1.0


4. ⁠Golongan nelayan masih terus menikmati harga diesel RM 1.65 per liter


5. ⁠Golongan persendirian dan agri akan membayar diesel RM 3.35 per liter dan akan diberi tunai *RM 200* melalui program BUDI MADANI.


*Mengapa tindakan ini dibuat?;*

1. Menyasarkan subsidi kepada yang sepatutnya.


2. Menoktahkan ketirisan diesel yang merugikan kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia.



No comments: