ADAKAH MAHKAMAH SYARIAH MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH??




Che Ibrahim


Nama atau panggilan Mahkamah Syariah ini hanya baru jah, sebelum ini ianya di kenali sebagai Mahkamah Kadi. Kalau di Kelantan, sekitar tahun 1995/96 baru nama Mahkamah Syariah mula di terima.


Dalam Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah 1983, nama mahkamah syariah yang disebut dalam enakmen itu ialah;


1. Mahkamah Qadhi Jajahan (kemudian dipanggil Mahkamah Rendah Syariah)

2. Mahkamah Qadhi Khas (kemudian dipanggil Mahkamah Tinggi Syariah)

3. Mahkamah Qadhi Besar (Kemudian dipanggil Mahkamah Rayuan Syariah).


Kecuali sebelum tahun 1919, bidangkuasa mahkamah kadi ialah berkaitan kekeluargaan Islam seperti nikah cerai, nafkah anak/isteri, hadhanah/hak penjagaan anak dll.


Hukuman maksima yang boleh dikenakan oleh Mahkamah Kadi/Mahkamah Syariah ialah:


1. Sebelum 1965 terserah kepada negeri negeri. Ada catatan menyebut denda tidak mendaftar perkahwinan dalam tempoh 7 hari selepas akad nikah dibuat di Selangor ialah rm25.00


2. Pada tahun 1965, kerajaan telah menggubal Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) ( Akta 355) dengan memberi kuasa hukuman di mahkamah syariah ialah denda tidak melebihi rm1000 atau penjara tidak melebihi tempoh 6 bulan.


3. Pada tahun 1984, Akta 355 dipinda kepada denda tidak melebihi rm5000, penjara 3 tahun sebat 6 Kali. Pas adalah parti yang paling lantang mengkritik Akta ini dengan nama Akta 356.


Anehnya mimpi atau igauan apa yang mengubah pemikiran Pas sehingga hari ini hukuman itu dianggap hukum syariah, menentangnya dianggap menentang hukum Allah.



No comments: