Lebai petir- nak hairan apa-Ustaz apa macam ni kalau hukum hudud pun tak tahu?




Ulama berkhilaf dalam hukum terhadap pesalah liwat. Daripada hukum rotan, rejam sampailah bakar dan dicampak dari tempat tinggi. Tapi tak ada hukuman penjara 2 tahun. Ada pendapat untuk hukum penjara pun, dipenjarakan sampai mati atau dia bertaubat.


Sabda Nabi Muhammad ﷺ “Sesiapa yang kamu temui mengamalkan amalan kaum Nabi Lut, hendaklah bunuh pelaku dan yang diperlakukan.”  Hadits Riwayat at-Tirmidzi no. 1456, Abu Daud no. 4462 dan Ibn Majah no. 2561.


“Para sahabat Rasulullah SAW sependapat membakar pelaku dan yang diperlakukan.”  Riwayat al-Baihaqi, jilid 8, halaman 233.


Jadi celah mana enakmen jenayah syariah Kelantan nak dikatakan hukum Allah? Ia sekadar hukum takzir. Dan hukuman takzir untuk kesalahan liwat dah ada di peringkat persekutuan. Malah lebih berat. Nak kata hudud macamana kalau hukuman di Kelantan lebih ringan daripada di peringkat pusat?


Sama ada dia tak tahu atau dia tahu tapi berbohong. Mana-mana satu pun, telah menjadikan dia tak layak untuk digelar ustaz. Bagaimana seorang yang jahil atau seorang penipu boleh digelar ustaz?


Sebab itu kita panggil mereka ni penunggang agama. Sebab mereka tunggang isu agama untuk dapatkan pengaruh. Walaupun hal itu tak berkait dengan agama, tetap dipusingkan agar boleh dikaitkan dengan tujuan untuk membina persepsi jahat terhadap musuhnya. 


Mereka ini tak takut membuat fitnah. Seolahnya tak percaya adanya hari kebangkitan di mana tiap amalan akan ditimbangkan. Mereka menghalalkan cara demi untuk dapatkan kuasa. Jelas mereka bukanlah dari golongan yang memperjuangkan Islam. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

No comments: