WARGA CHINA DAPAT STATUS PR: JANGAN SEBAR BERITA PALSU. WALAUN WALAUNTIT SEBAR BERITA UNTUK KUATKAN DAP

 


Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil menegur Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Mas Ermieyati bahawa beliau tidak sepatutnya menyebarkan berita tidak benar berkaitan program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H).

Beliau berkata Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tiong King Sing sendiri telah menafikan dakwaan Pengerusi Jawatankuasa Kira Wang Negara (PAC) itu mengenai kelulusan status Pemastautin Tetap (PR) sudah diberikan kepada pemohon MM2H warga China.

“Menteri Pelancongan dah nafikan pun. Pengerusi PAC tak patut sebar berita tak benar. Menteri Pelancongan sendiri sedia nak jelaskan, kalau YB Masjid Tanah masih tak faham,” katanya dalam hantaran di laman Facebook dan X semalam.

Fahmi yang juga Jurucakap Kerajaan Perpaduan ketika menolak dakwaan Mas Ermieyati itu berkata, “Kalau nak ‘dengar cerita’ PN, bulan Ogos dah tukar kerajaan dah…”

Terdahulu Mas Ermieyati dalam laman X dipetik sebagai berkata; “Dengar cerita YB Menteri Pelancongan buat announcement (pengumumuman) bagi warga China yang sertai dan dapat pas MM2H terus layak dapat PR,”

Sabtu lalu, King Sing dalam kenyataannya membidas dakwaan Mas Ermieyati berhubung program MM2H yang disifatkan sebagai mengelirukan fakta hingga mencetuskan isu perkauman sedangkan ia menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Jelas beliau banyak negara mempunyai program seperti MM2H seperti Malaysia dengan keseluruhan proses permohonan disahkan dengan teliti dan ketat.

Katanya lagi, setiap pemohon tanpa mengira kewarganegaraan mesti mematuhi syarat permohonan kategori platinum sebelum dibenarkan membuat permohonana status PR.

Tegas beliau penambahbaikan kriteria dan syarat MM2H bertujuan untuk menarik lebih banyak permohonan terutamanya yang mempunyai potensi kewangan yang baik.

“Sudah tentu setiap permohonan dari mana-mana negara yang layak memohon akan diteliti secara telus. Dakwaan Mas Ermieyati berhubung isu ini dilihat hanyalah untuk menagih populariti politik peribadinya,” katanya.


No comments: