BILA HARGA AYAM LEBIH MURAH DARI SUBSIDI


Takat komen tu saja hang tau...lain tak tau buat. Akhirnya hang pi menikah...sembang kencang pekena orang kampung.


Norman Radzuan

Saya hairan dgn sikap org kita… mereka ini sebenarnya tidak sedar kerana sifat taksub kpd pemimpin yg mereka anggap suci telah membutakan diri dari kebenaran.


Malas nak tulis isu ayam ini tapi tadi breakfast ada pula kawan yg saya anggap pentaksub Hadi ini satu persatu dia membebel tentang kerajaan dari subsidi itu ini… puas saya menjawab hingga lah isu ayam ini dia kena checkmate.


Saya kata tahu tak dulu subsidi utk apa? Dulu sb harga ayam melonjak naik sb harga dedak mahal. Lazim subsidi diberi waktu perayaan saja dan ia diberi kpd pengeluar agar harga tidak melambung naik.


Agak keras juga saya menjawabnya tadi sebab dlm hati masa tu rasa mcm nak duku kepala dia. 


“ Dulu harga RM 9.40 sen sekilo dan skg harga RM 7.20-RM 7.90 sekilo tanpa subsidi… kau nak harga yg mana? Kau ini ini betul la kata Za’ba bangsa subsidi.” ( nada geram). Terus dia diam mungkin dlm pemikirannya berkata betul juga.


Saya beritahu harga dedak dah murah jika beri subsidi pun pada mereka… untung byk la mereka dan bukan rakyat.


Bila zaman mereka senang sahaja jawab…harga ayam naik sb rakyat suka makan ayam. Tak mahu berusaha utk selesaikan masalah rakyat bagitahu je tak baik makan ayam.


Dgn puak ini kita kena byk membaca atau berilmu. Sebab 90% biasanya apa yg dibebel mereka sendiri tak faham. 


Mereka ini jenis Sami'na wa Atho'na yg mereka tidak sedar ayat itu hanya kpd Tuhan yg Maha esa. Kdg mereka ini jenis sami’na wa hum laa yasma’uun (kami dgr tapi namun pura2 tidak dengar).



No comments: