BERAT NANANG DOH NIM






 Hadi kata agamawan bersama pemimpin zalim 𝗽𝗶𝗻𝗱𝗮 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵. Berat tuduhan ni. Tapi apa dimaksudkan dengan pinda agama Allah tu?


Sumber agama Islam adalah 𝗮𝗹-𝗤𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗦𝘂𝗻𝗻𝗮𝗵 𝗡𝗮𝗯𝗶 ﷺ. Meminda agama Allah bererti mengamalkan agama Islam 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝘇𝗮 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗮𝗷𝗮𝗿𝗮𝗻 Quran dan sunnah.


Contoh, menipu itu satu dosa. Jadi sesiapa yang kata 𝗱𝗶𝘄𝗮𝗷𝗶𝗯𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗸𝗲𝗺𝗮𝘀𝗹𝗮𝗵𝗮𝘁𝗮𝗻 itu bererti dia telah 𝗺𝗲𝗺𝗶𝗻𝗱𝗮 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵. Betul?


Begitu juga dengan fitnah. Amat jelas fitnah itu haram. Bahkan keluarga Nabi ﷺ sendiri pernah jadi mangsa fitnah. Tapi bila fitnah 𝗱𝗶𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝘁 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝘀𝗲𝗻𝗷𝗮𝘁𝗮, adakah itu juga pinda agama Allah?


Contoh lain meminda agama Allah adalah bila mereka yang 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝘄𝗮 𝗶𝗺𝗲𝗷 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 tapi tutur dan perbuatan mereka 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗮𝗷𝗮𝗿𝗮𝗻 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺.


Contoh berjubah serban tapi menuduh orang lain 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝗺𝗮 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗷 𝗸𝗮𝗳𝗶𝗿. Samakan musuh mereka dengan haiwan, 𝗱𝗮𝗷𝗷𝗮𝗹 dan sebagainya. Kan itu 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 sebahagian daripada ajaran Islam?


Guna imej Islam dan ayat-ayat Islamik 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗱𝗮𝗸𝘄𝗮𝗵 tetapi untuk 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗵𝗮𝘀𝘂𝘁 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗻𝗰𝗶𝗮𝗻. Hadits dan firman disalah guna untuk timbulkan  prejudis.


Dan rasa prejudis itu memberikan mereka laba politik. 𝗕𝗲𝗿𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗸𝘂𝗮𝘀𝗮 𝗱𝗮𝗻 𝗷𝗮𝘄𝗮𝘁𝗮𝗻. Mungkinkah agamawan  ini yang dimaksudkan oleh Hadi? Agamawan politik?


Nak menuduh itu mudah. Tapi kenalah berikan bukti. Beban bukti adalah tanggungjawab 𝘀𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘂𝗱𝘂𝗵. Kalau tanpa bukti, maka 𝘁𝘂𝗱𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗶𝘁𝘂 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵. Dan fitnah itu merupakan 𝗱𝗼𝘀𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗮𝗺𝗮𝘁 𝗯𝗲𝘀𝗮𝗿.


Agama Allah ini adalah agama kedamaian. Ini agama yang menyeru perpaduan. Jika seseorang itu menyeru 𝗽𝗲𝗿𝗺𝘂𝘀𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗽𝗲𝗰𝗮𝗵𝗮𝗻 dengan menggunakan 𝗻𝗮𝗺𝗮 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺, maka dialah yang telah 𝗺𝗲𝗺𝗶𝗻𝗱𝗮 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵. Guane boh?


 

Raja Gelap II 

 


#BoikotHotFM

#BoikotKJ

#BoikotJohan


.



No comments: