Hentikan dan semak semula pindaan undang-undang kewarganegaraan regresif

 


Stateless children in Malaysia - EPA/AL JAZEERA

Follow us on our Malay and English WhatsApp, TelegramInstagramTiktok and Youtube channels.

Aliran mengalu-alukan cadangan kerajaan untuk pindaan perlembagaan bagi memperbetulkan ketidakadilan jantina yang berlarutan dan memberikan hak sama kepada ibu-ibu Malaysia untuk memberi kewarganegaraan secara automatik kepada anak-anak mereka yang dilahirkan di luar negara.

Kami juga berasa lega bahawa dua daripada lima pindaan kewarganegaraan yang dicadangkan tetapi regresif, yang akan menjejaskan kanak-kanak tanpa kewarganegaraan yang dilahirkan di Malaysia, telah dibatalkan.

Walau bagaimanapun, Aliran tetap bimbang dengan tiga pindaan perlembagaan yang masih regresif yang akan menjejaskan anak-anak penduduk tetap, pemohon kewarganegaraan antara 18 hingga 21 tahun, dan isteri-isteri asing.

Penghapusan hak kewarganegaraan automatik bagi anak-anak penduduk tetap akan memberi kesan kepada bayi-bayi yang ditinggalkan dan kanak-kanak tanpa kewarganegaraan, termasuk anak-anak Orang Asli, Orang Asal dan pemegang kad pengenalan merah yang tidak mempunyai tempat lain kecuali Malaysia.

Kami juga bimbang tentang cadangan untuk mengurangkan had umur untuk permohonan kewarganegaraan dari 21 kepada 18, padahal adalah diketahui bahawa cabaran prosedur dan pentadbiran yang menyebabkan kelewatan dan kesukaran dalam kehidupan masyarakat seharusnya diselesaikan terlebih dahulu.

Kami juga bimbang bahawa pindaan ini akan mengikat wanita asing dalam perkahwinan yang menganiaya selama dua tahun dari tarikh kewarganegaraan (berbeza dengan sebelumnya, iaitu dua tahun dari tarikh perkahwinan) kerana takut mereka akan menjadi tanpa kewarganegaraan jika perkahwinan itu berkecai.

Tidak jelas mengapa pindaan yang tidak bermakna ini dicadangkan pada mulanya. Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), Badan Peguam Malaysia, dan sejumlah kumpulan masyarakat sivil, termasuk Gabungan Hak Kewarganegaraan Malaysia (MCRA), dan individu telah menyoroti kembali pindaan-pindaan ini sebagai pindaan yang sangat regresif apabila niat Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri menjadi jelas.

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a regular pledge or periodic auto-donation to Aliran

·         Become an Aliran member

Tel: 04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com

READ MORE:  Government must not table regressive amendments to citizenship laws

 

Mengapa kerajaan Madani memulakan langkah pindaan yang regresif, walhal moto “Madani” kerajaan bertujuan untuk menegakkan nilai-nilai murni seperti belas kasihan dan kesantunan? Apakah sebenarnya motif di sebalik agenda ini?

Kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk memastikan bahawa pindaan yang dicadangkan kepada Perlembagaan perlu difikirkan dengan baik. Yang paling penting, ia harus memastikan bahawa pindaan-pindaan ini tidak akan menimbulkan lebih banyak kesukaran kepada golongan yang rentan, terutamanya kanak-kanak.

Aliran menyeru kerajaan untuk hanya membawa pindaan kewarganegaraan yang progresif yang akan membenarkan anak-anak yang dilahirkan di luar negara daripada wanita Malaysia dengan pasangan asing untuk layak mendapat kewarganegaraan, sementara menangguhkan dan meneliti semula pindaan-pindaan regresif lain.

Kami menggesa kerajaan untuk melakukan kajian yang teliti, mendalam dan berasaskan bukti dengan semua pihak berkepentingan berkenaan bahagian-bahagian regresif pindaan-pindaan ini.

Hentikan dan semak semula pindaan-pindaan regresif ini.

Jawatankuasa eksekutif Aliran
25 Mac 2024

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

 


No comments: