Ekonomi jadi fokus utama Kerajaan Madani tahun ini




Oleh: Helmi Mohd Foad



Keutamaan bagi Kerajaan Madani tahun ini adalah memberikan fokus kepada soal ekonomi bagi mendorong kemasukan lebih banyak pelaburan ke dalam negara.



Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan penekanan tentang perkara itu dalam mesyuarat Kabinet pertama pada tahun ini.



"Tahun ini fokus bagi kerajaan adalah aspek ekonomi yang dilihat menjadi keutamaaan yang mendorong pelaburan dari dalam dan luar negara masuk ke Malaysia.



"...dengan tujuan untuk merancakan ekonomi negara ini," katanya dalam sidang media pasca mesyuarat Kabinet di Putrajaya hari ini.



Fahmi memberitahu, Anwar yang juga Menteri Kewangan juga memberikan pandangan mengenai fungsi yang perlu dimaikan oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC).



Katanya perkara itu penting bukan sahaja untuk merancakkan pertumbuhan ekonomi malah malah beberapa penelitian perlu dilakukan.



"Seperti kita maklum banyak syarikat GLC ini mempunyai pelaburan di luar negara.



"Jadi ada beberapa penekanan yang PM berikan yang kita akan lihat penyelarasan dalam tahun ini," ujarnya.



Seperti di kementeriannya, Fahmi berkata perbincangan dengan agensi seperti Digital Nasional Bhd (DNB) perlu dilakukan kerana tiada sebarang keputusan dibuat terutama apabila diwujudkan dua kementerian termasuk Kementerian Digital.

Selain itu, beliau berkata, PM juga memberikan penegasan terhadap langkah untuk mempermudahkan proses kelulusan membabitkan sesuatu permohonan terutamanya pelaburan.

"PM sebelum ini ada umumkan bahawa pelaburan yang berhasrat untuk masuk ke Malaysia sangat besar, cecah hingga ratusan bilion.



"PM tegaskan aspek kelulusan perlu diutamakan bukan longgar tapi dipercepat ini fokus kerajaaan," katanya.



Akhirnya beliau berkata melalui hasil pelaburan itu, kerajaan berharap gaji penjawat awam dapat dinaikkan tahun ini selain pelaksanaan gaji progresif untuk pekerja swasta.



"Keutamaan bagi kerajaan tahun ini adalah ekonomi, ekonomi, ekonomi," ujar Fahmi lagi.

 

No comments: