Adakah Anwar akan menjadi PM sepenggal? Adakah Harapan akan terus memerintah selepas 2028? SIRI 1

 




Adakah Anwar akan menjadi PM sepenggal? Adakah Harapan akan terus memerintah selepas 2028?

 

Keputusan pilihan raya enam negeri baru-baru ini mungkin merangsang keinginan Anwar untuk membawa pembaharuan dan mentadbir negara untuk kepentingan semua rakyat Malaysia … atau jika beliau memilih untuk memberi sokongan kepada orang Melayu konservatif untuk mengekalkan kedudukan dan kuasanya selepas itu. PRU 16, dia ditakdirkan untuk menjadi Perdana Menteri sepenggal!

 

Dia telah melakukan banyak usaha untuk berkempen di Kedah menarik ramai orang tetapi hasilnya sangat mengecewakan - dia tidak membuat masalah di Kedah. Malah, parti Sanusi melakukan lebih baik berbanding 2018 apabila lapan calon Pakatan Harapan (PH) menang. Kali ini, hanya dua kerusi yang dimenangi. Malah tewas kepada calon Gerakan di Kulim!

 

Mengikut ramalan awal, Negeri Sembilan dan Selangor berada dalam bahaya untuk jatuh ke tangan Perikatan Nasional (PN). Anehnya, Negeri Sembilan menunjukkan prestasi terbaik antara tiga negeri yang disandang PH.

 

Selangor hampir bertukar tangan! Dengan kemenangan tujuh kerusi lagi, PN akan mengambil alih Selangor dengan majoriti mudah. Malah di Pulau Pinang, Pembangkang menambah kekuatan daripada 3 kepada 11.

 

Tiga lagi negeri yang dikuasai PN menunjukkan prestasi yang sangat baik. PH mendapat kekalahan di Terengganu, dengan PN berjaya menyapu bersih 32 kerusi! Di Kelantan, PH bernasib baik kerana memenangi dua kerusi daripada 45. Pengaruh Sanusi di Kedah amat ketara, dengan PN memenangi 33 kerusi daripada 36 yang dipertandingkan – semuanya dengan peningkatan majoriti!

 

PN memperoleh majoriti dua pertiga di ketiga-tiga negeri manakala PH berjaya mengekalkan majoriti dua pertiga hanya di Negeri Sembilan dan Pulau Pinang. Ia kehilangan majoriti dua pertiga di Selangor. Jika kalah tujuh kerusi lagi, Selangor akan jatuh ke pangkuan PN. PH sangat bertuah kerana memegang Selangor, permata kerajaan negeri!

 

PN memperoleh majoriti dua pertiga di ketiga-tiga negeri manakala PH berjaya mengekalkan majoriti dua pertiga hanya di Negeri Sembilan dan Pulau Pinang. Ia kehilangan majoriti dua pertiga di Selangor. Jika kalah tujuh kerusi lagi, Selangor akan jatuh ke pangkuan PN. PH sangat bertuah kerana memegang Selangor, permata kerajaan negeri!

 

Secara keseluruhannya, PN telah menunjukkan prestasi yang sangat baik, memenangi 146 kerusi daripada 245 kerusi yang dipertandingkan. PH melakukan hambar, hanya memenangi 99 kerusi. Keuntungan terbesar diperoleh Pas, memenangi 105 kerusi daripada 127 yang ditandinginya. Jelas sekali, lonjakan besar dalam sokongan untuk PN tidak dapat dihalang.

 

Rakan PH yang paling lemah ialah Umno mengibarkan sepanduk Barisan Nasional (BN). Ia bertanding 108 kerusi, hanya memenangi 19 kerusi dan kehilangan 89 kerusi. Ia benar-benar ditewaskan oleh PN. Daripada 19 kerusi yang dimenangi Umno, 14 adalah dari Negeri Sembilan dengan sokongan daripada bukan Melayu. Ia hanya memenangi 5 kerusi malang dari tiga negeri lain yang ditandinginya (Selangor 2, Pulau Pinang 2, Kelantan 1). Ia telah dihapuskan sama sekali di Terengganu dan Kedah. Ia adalah kekalahan yang memalukan bagi Umno! Ia dipukul bulat-bulat walaupun mempunyai keahlian tiga juta yang kuat.

 

Tetapi prestasi buruk Umno adalah disebabkan oleh perbuatannya sendiri. Selama lebih setengah abad, Umno telah memburukkan DAP dengan pelbagai jenis pembohongan!



No comments: