MSO
GESAAN yang dilontarkan oleh Dr Mahathir Mohamad supaya
diadakan perbincangan awam melibatkan hal ehwal dan peranan sistem raja
berpelembagaan di negara ini wajar diberi perhatian dan tidak prejudis terhadap
gesaan itu.
Setelah sistem berkenaan
berjalan sejak lebih setengah abad (dikira mulai tahun 1955), sewajarnya ia
dibincang bagi menyemak sejauh mana kebekesanannnya dan juga apa-apa kemungkin
kesan huduh terhadap pentadbiran negara yang dilahirkan dari sistem itu.
Perkara itu dibuat Dr
Mahathir dalam memoir terbarunya, Capturning Hope, ketika membincangkan
soal kaum dalam Malaysia Baru. Rasanya belum ada perbincangan awam mengenai
mauduk itu seperti mana dihasratkan Dr Mahathir. Kita kadang-kadang begitu
berhati-hati alias "penakut" untuk membincangkan isu-isu berkaitan
raja-raja kerana ia sensitif, walhal isu itu sepatutnya ditangani secara
terbuka dan professional bagi memastikan kerelevansinya.
Sistem raja
berpelembagaan bukan hak eksklusif golongan nigrat semata-mata, tetapi ia juga
adalah hak semua rakyat yang menjunjuginya.
Bekas PM dua kali itu
memperakui subjek itu sukar untuk dibincang(?), tetapi beliau mengakui seorang
percaya kepada sistem itu bagaimana pun perbincangan mesti dilakukan kerana
sistem itu ada sisi negatifnya. Misal katanya, orang Melayu tidak maju kerana
sifat berserah hampir feudal kepada kerabat dan orang bergelar".
Tanpa menolak peranan
raja-raja dalam perlembagaan beliau juga menyebut kepentingan peranan rakyat
dan orang politik yang dijamin dalam perlembagaan.
Gesaan Mahathir itu
mungkin tidak disenangi oleh pihak-pihak tertentu khasnya golongan pro
feudalisme, pencium tangan sultan dan sebagainya, apa lagi mengenangkan pada
sepanjang pentadbirannya sebagai perdana menteri Dr Mahatahir pernah meminda
perlambagaan negara bersabit kekebalan raja-raja hampir 30 tahun lalu. Keberanian
dan tanggungjawab Dr Mahathir meminda perlembagaan itu menyebabkan beliau telah
dituduh cuba membuang raja-raja.
Tetapi yang jelasnya
setelah 35 tahun kesemua sembilan Raja-Raja di negara ini masih kekal dan
berdaulat serta selamat bersemayam di takhta masing-masing. Setengahnya
memiliki lebih daripada dua istana. Setiap sebuah istana boleh membina 200
rumah untuk rakyat miskin.
Logiknya sebagai seorang
bersifat patriotik, Dr Mahathir ada hujah dan kebimbangan sendiri kenapa sistem
itu perlu dibincang secara umum. Perbincangan itu sudah pasti untuk
menambahbaikan sistem berkenaan agar ia terus dihormati, kekal dan bukan untuk
melupuskannya.
Sebagai seorang PM selama
22 tahun campur 22 bulan, Dr Mahathir sangat memahami akan risiko dengan apa
dilontarkan itu. Beliau nampak apakah hambatan dan kecacatan di sebalik sistem
berkenaan berkaitan peranan dan tanggungjawab raja-raja selepas lebih 25 tahun
menjadi pengurus besar negara ini. Dan beliau juga sedar risikonya akan
dikritik bila mengbangkitkan perkara itu.
Misalnya gesaan beliau
terbaru itu, tidak sampai 48 jam sudah ada anak raja yang menempelak Dr
Mahathir yang mempersoalkan tindakannya dengan menganggap tindakan Dr Mahathir
menyerang institusi Mahathir tidak menyelesaikan masalah-masalah negara yang
diciptanya. Anak raja itu juga menuduh Drf Mahathir tidak jujur dalam beberapa
perkara dan mempedayakan raja dan rakyat.
Apa yang dapat difahami
kenapa Dr Mahathit menyarankan perbincangan itu bagi memperbetul atau
meletakkan kuasa dan peranan raja-raja di atas paksi sebenar menurut
perlembagaan dan semangat raja dan rakyat yang diamalkan selama ini. Selebihnya
beliau tentu mahu rakyat memahami akan hak dan peranan mereka serta garisa
pemisah kuasa dan hak rakyat dengan kuasa dan hak sistem raja berpelembagaan.
Mungkin ada kalangan kita
masih menganggap raja-raja Melayu yang ada kini masih bersifat raja atau sultan
yang mempunyai kuasa secara monarki.
Dengan menyebut satu kes
seorang penyampai radio (Patrick Teoh) diheret ke mahkamah atas tuduhan menghina
seorang putera raja, Dr Mahathir menyatakan kekesalan atas tindakan itu dimana
menurutnya sepatutnya anak raja itu menyaman Petrick Teoh bukan menggunakan
pengaruh raja untuk menangkap penyamapi radio itu. Kejadian itu benar-benar
mencabar beliau sebagai seorang demokratik.
Hal-hal sebegitulah
membuka hati Dr Mahathir menyebabkan beliau mencadangkan agar diadakan
perbincangan awam berhubung peranan dan tanggungjawab raja
berpelembagaan.
Bertolak dari situ
sewajarnya badan-badan atau majlis-majlis perundingan bangsa, Ngo yang
memperjuangkan hak dan keadilan rakyat, atau Ngo yang mempertahankan institusi
raja-raja mengambil bahagian dengan menyahut cadangan Dr Mahathir itu.
Dalam wacana awam kelak
boleh diundang sama pihak raja-raja atau wakil rja-raja untuk sama hadir bukan
sahaja mengdengarnya, atau mempertahankan diri, bahkan berbincang, bertukar
pandangan dan idea dengan cara itu mereka akan mendapat solusi terbaik serta
memurnikan lagi sistem raja berpelembagaan yang kita sama-sama junjung itu.
Memang tidak dinafikan
peranan dan tanggungjawab raja untuk negara dan rakyat. Tetapi tidak boleh
diselindung dan diketepikan juga ada peranan dan pengaruh raja-raja dalam
hal-hal atau aspek yang boleh dipertikaikan atau pun mencacatkan sistem lain
yang seiringan dengannya.
Seperti pengaruh dan
kedudukan mereka digunakan untuk tujuan perniagaan sewenang-wenangnya, ia
merupakan satu pengeksploitasi yang boleh memburukkan keadaan dan mencemarkan
nama baik dan mulia raja-raja dan isntitusi itu sendiri. Mungkin tindakan itu
atas tindakan diluar pengetahuan dan restu raja-raja, tetapi kalau tidak
dibendung ia boleh memburukan nama baik raja-raja.
Manakala kepada pelaksana
tugas dan tanggungjawab (kerajaan) seperti pihak bertanggungjawab meluluskan
projek, tander atau peniagaan itu tidak dapat bertindak menurut garis panduan
ditetapkan kalau nama raja atau sultan sudah dikaitkan. Apa lagi kalau mereka
dipanggil ke istana walaupun atas niat dan tujuan lain, menyebabkan mereka
terpaksa memberi perhatian merit kepada penawar atau kontraktor menjaja nama
raja itu dan sudah tidak akan dapat berlaku adil lagi.
Sepekiara lagi mengenai
peranan atau pengaruh istana dalam politik. Ambil dalam soal pelantikan menteri
besar atau anggota majlis mesyuarat negeri (Exco) yang kuasa melantiknya
terletak di tangan raja-raja. Menurut perlembagaan raja-raja atau sultan
mempunyai kuasa mutlak dalam proses ini, tetapi mereka tetap juga perlu
bergantung kepada perlembagaan atau kuasa demokrasi.
Tetapi sudah acap berlaku
walaupun seseorang itu mendapat sokongan daripada partinya, dan berhak untuk
dilantik menjadi menteri besar apabila ia tidak mendapat restu sultan atau
bergaduh dengan pihak istana. Ini menyebabkanh individu yang diangkat rakyat
melalui sistem dibenarkan perlembagaan tidak dapat mengangkat sumpah kerana ada
peranan istana. Hal-hal sebegini menyebabkan sistem itu tempang dan
cacat.
Situasi seperti inilah
perlu kepada perbincangan untuk menjelaskan serta meletakkan garis lurus sejauh
mana peranan dan tanggungjawab raja-raja dalam soal ini. Justeru gesaan Dr
Mahathir itu perlu diterima secara objektif dan jangan sama sekali menganggap
bahawa Dr Mahathir mahu menggerakan usaha untuk membuang raja untuk kesekian
kali seperti mana ditohmahkan kepadanya. [11:14 am 16/12/2021]