TERBAIK RAFIZI WALAUN PN JAHAT.

 









Waktu siang saya dihabiskan meneliti data ekonomi terkini, berunding dengan pemegang taruh berbeza, dan merangka penyelesaian kepada masalah struktur. 


Waktu malam pula saya kena berhadapan dengan tuduhan dari walaun PN bahawa Kerajaan Perpaduan tak buat apa dan tiada hala tuju ekonomi, ha3. 


Semalam di Bukit Melawati saya terpaksa memberi balasan kepada tuduhan terkini - bahawa ekonomi Malaysia makin merudum. 


Biar kita tengok data. Semenjak Kerajaan Perpaduan mengambil alih, pertumbuhan ekonomi negara merekodkan pertumbuhan sebanyak 5.6% pada suku pertama 2023 - ini lebih baik berbanding dengan jiran-jiran kita di Indonesia (5%), China (4.5%), dan Vietnam (3.3%). 


Kadar inflasi kita juga terus mereda - dari 4.0% pada November 2022 ke 2.8% pada Mei 2023. 


Macam mana pula PN boleh kata ekonomi kita merudum?


Dan selepas pengumuman Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) dan Inisiatif Kemudahan Rakyat (IKR), serta Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga yang kini sedang dimuktamadkan - macam mana pula PN boleh kata ekonomi kita tiada hala tuju?


Saya akan menumpukan seterusnya usaha untuk menaikkan gaji rakyat menerusi dasar gaji progresif supaya kita boleh terus membantu rakyat menangani kos sara hidup. Dasar gaji progresif akan ada cabarannya tetapi kalau kita ada niat baik untuk bantu rakyat, dengan rancangan yang tepat, kita mampu laksanakannya



No comments: