BAGI AKU YANG MEMEGANG USD.. AKU RASA BERUNTUNG.

 




Dah ketandusan hujah, walajib main benda ni pulak. Kesian tengok walajib. Ni bukan 𝗺𝗲𝗻𝗲𝗴𝗮𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗮𝘀𝗮𝗵 lagi dah ni. Tapi dah kira 𝗺𝗲𝘄𝗮𝗻𝗴𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗻𝗮𝗷𝗶𝘀 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝘂𝘀𝘂𝗸.


Pertama sekali, matawang terkuat di Asia ni bukannya 𝘴𝘦𝘭𝘧 𝘱𝘳𝘰𝘤𝘭𝘢𝘪𝘮 macam 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗷𝗶𝗯 𝗸𝗮𝘁𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗡𝗮𝗷𝗶𝗯 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗞𝗲𝘄𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗮𝗶𝗸 tanpa ada fakta yang menyokong.


Ini apa yang disebut oleh media antarabangsa. Bukan media macam 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝗵 dan 𝗦𝗶𝗻𝗮𝗿 𝗛𝗮𝗿𝗶𝗮𝗻. Dan bukan juga macam kes PM dulu yang terpaksa bayar untuk dapatkan 𝘀𝗹𝗼𝘁 𝘁𝗲𝗺𝘂𝗯𝘂𝗮𝗹 di stesen tv antarabangsa.


Matawang terkuat di Asia ni bukan berdasarkan 𝗻𝗶𝗹𝗮𝗶 𝘁𝘂𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻 sebaliknya merujuk kepada 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗻𝗮 𝗻𝗶𝗹𝗮𝗶 𝗿𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶𝘁 𝗺𝗲𝗻𝘆𝘂𝘀𝘂𝘁 kesan kemerosotan nilai dollar.


Ketika ini, 𝗵𝗮𝗺𝗽𝗶𝗿 𝗸𝗲𝘀𝗲𝗺𝘂𝗮 𝗺𝗮𝘁𝗮𝘄𝗮𝗻𝗴 negara-negara Asia 𝗺𝗲𝗹𝗲𝗺𝗮𝗵. Sedangkan ringgit mengukuh. Sebab itu ringgit dikatakan 𝗺𝗮𝘁𝗮𝘄𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗸𝘂𝗮𝘁 𝗱𝗶 𝗔𝘀𝗶𝗮 pada masa ini.


Kedua, ketika nilai tukaran RM3.80 dulu, bukan nilai tukaran itu yang membengkrupkan negara. Sebaliknya kerana 𝘀𝗮𝗸𝗮𝘂 selain 𝗽𝗲𝗻𝗮𝗺𝗯𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗵𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗿𝗹𝘂. Hutang yang akhirnya jadi modal joli.


Bila pemimpin sakau, joli sakan duit negara sana sini, melancong seluruh dunia guna duit rakyat, kemudian siap 𝗯𝗲𝗹𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗮𝗿𝘁𝗶𝘀 𝗛𝗼𝗹𝗹𝘆𝘄𝗼𝗼𝗱 𝗵𝗮𝗱𝗶𝗮𝗵 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹-𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹 juga guna duit rakyat, buat tabung kerajaan macam tabung khinzir (𝙥𝙞𝙜𝙜𝙮 𝙗𝙖𝙣𝙠) mak bapak dia, kalau tukaran wang RM1 = US$1 pun 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝗲𝗻𝗸𝗿𝘂𝗽 𝗷𝘂𝗴𝗮 jadinya.


Faham setakat ni?


Itulah masalah walajib. Dan sebab tu dia masih kekal jadi walajib walaupun Najib tu 𝗽𝗲𝗻𝘆𝗮𝗸𝗮𝘂 𝘁𝗲𝗿𝗮𝗴𝘂𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗲𝗷𝗮𝗿𝗮𝗵. Sebab benda paling asas pun dia tak boleh nak faham.


Sekarang ini, ringgit semakin mengukuh. Duit negara pula tak disakau, 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗷𝗼𝗹𝗶 𝗺𝗮𝗰𝗮𝗺 𝗱𝘂𝗶𝘁 𝗵𝗮𝗿𝘁𝗮 𝗽𝘂𝘀𝗮𝗸𝗮 PM, insyaAllah negara kita akan menuju kembali ke zaman kegemilangan seperti yang pernah kita kecapi sebelum 1998 dulu.


Walaun boleh terus memuja Najib. Boleh terus harap Najib bebas. Tak ada masalah. Nak temankan Najib dalam penjara pun ok. Kita akan meneruskan langkah menuju ke arah kecemerlangan. Tinggallah korang di situ. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



No comments: