40 doktor demo gesa kerajaan Mesir bela rakyat Palestin


 Oleh: Abdullah Zaid


Kira-kira 40 terdiri daripada doktor perubatan wanita berkumpul di hadapan kedutaan Mesir pagi tadi menyatakan sokongan terhadap Palestin hari ini.


Perhimpunan berkenaan dianjurkan Gabungan Wanita Malaysia untuk al-Quds dan Palestin (MWCQP).


Pengerusi MWCQP, Dr Zuraidah Zulkarnain berkata, perhimpunan itu diadakan bagi menuntut kerajaan Mesir memainkan peranan lebih aktif terutama dalam isu pembukaan sempadan Rafah untuk menyalurkan bantuan kemanusiaan.


Kumpulan doktor itu juga membantah sikap kerajaan Mesir yang melabelkan pejuang pembebasan Palestin sebagai kumpulan militan.


"MWCQP menggesa kerajaan Mesir tidak melabel pejuang pembebasan Palestin sebagai pengganas sebaliknya mengiktiraf hak mereka yang sah untuk mempertahankan tanah air mereka.


"Kami juga memohon kerajaan Mesir memimpin pembentukan pakatan Arab-Islam, penubuhan pakatan Arab-Islam yang kukuh terdiri daripada negara-negara yang bersatu dalam mengekalkan tekanan politik (ke atas Israel)," katanya kepada pemberita.


Selain itu, kumpulan doktor berkenaan juga mengharapkan diberhentikan pembunuhan ke atas kanak-kanak dan orang awam Palestin yang tidak bersalah.


Badan pertubuhan wanita itu turut menggesa pengusiran rakyat Gaza dari kediaman mereka di utara dihentikan dan bantuan kemanusiaan dibenarkan masuk tanpa syarat.


"MWCQP menyeru agar proses bantuan kemanusiaan disalurkan tanpa apa-apa halangan selain memberi rawatan kecemasan buat mereka yang tercedera.


"Oleh itu, kami juga mendesak agar segala mereka kekejaman yang jelas melanggar isu-isu kemanusiaan dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ)," ujarnya.


Terbaharu, konflik antara Palestin dan Israel telah memakan lebih 11,000 korban. Kelmarin tentera Israel menyerang Hospital Al Shifa, sebuah hospital terbesar di Gaza dengan alasan memburu pejuang Hamas. Serangan ke atas hospital awam merupakan jenayah perang dan melanggar Konvensyen Geneva.

No comments: