JANGAN PERASAN BAGUS.

 




First of all, kenapa mesti guna 'ustaz' sebagai kata ganti nama? Tak boleh guna saya? Geli pulak aku rasa. Nak kata sunnah, Nabi saw sendiri pun guna 'ana' (aku) dalam berbicara.


Kedua, tak ada isu dakwah disekat. Yang disekat tu dia je. Itu pun disekat dari buat duit. Bukan disekat berdakwah. Boleh je lagi kalau dia nak berdakwah di tempat lain. Cuma bayaran mungkin kurang la.


Ibarat nak pergi rombongan, tukar pemandu bas sebab pemandu yang ada tu banyak saman dan rekod kemalangannya tak berapa elok. Kerap terlibat dalam kemalangan.


Rombongan masih diteruskan. Tak ada isu. Hanya tukar pemandu je. Jadi tak bolehlah nak kata yang ada usaha sekat rombongan tersebut.


Begitu juga dalam isu ni. Cuma tukar penal sebab ada banyak rungutan terhadap panel yang satu ini. Program masih diteruskan. Tak nampak apa isunya di sini kecuali laparkan perhatian.


Kepada mereka yang gelar diri ustaz dan ustazah, jangan perasan cuma kamu je boleh berdakwah. Bila kamu tak dapat muncul dalam satu program, terus nak dakwa dakwah disekat.


Ada ribuan orang lain yang bertauliah. Bila ceramah kamu dipenuhi fitnah, caci maki, hentam sana sini, tak dapat muncul di media arus perdana, lihatlah kembali diri sendiri. Jangan  lekas tuding jari.


Aku tak tuju khusus kepada mana-mana individu. Sekadar peringatan kepada semua. Jangan ingat orang agama ni tak perlu dinasihat pula. Mereka pun manusia. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

1 comment:

Anonymous said...

Lupa juga bermuhasabah diri, sesungguhnya sebaik baik perancang adalah Allah

Kadang kadang rezeki sudah dimulut tapi boleh terjatuh, apa kita sebagai hambaNya ingin katakan ?