Apa nasib anak muda Malaysia?
Anak muda zaman sekarang menhadapi pelbagai cabaran besar dalam bidang politik, pengajian and perkerjaan
‘Political Macha’ Dineskumar pernah
bekerja bersama badan pemikir Asli dan Global Bersih serta sekarang menjadi hos
di rancangan bual bicara di Youtube-nya sendiri – ALIRAN
Keterlibatan dengan ekonomi sementara tidaklah sepenuhnya buruk,
pada pandangan anak muda Aliran. Kerana ada yang memilih untuk bebas bekerja,
seperti di dalam suasana kurang formal seperti NGO, di mana seseorang lebih
mempunyai kawalan bagaimana sesebuah pekerja dapat dilakukan, berbanding
terikat dengan kerja serta skop kerja yang khusus dan ditentukan oleh orang atasan.
Di dalam situasi lainnya, seringkali, seseorang itu perlu berpakaian kemas
untuk ke pejabat dan mengikut waktu bekerja yang ditetapkan. Suka atau tidak,
ekonomi sementara ini akan terus wujud. Banyak pekerjaan NGO akan dijalankan
berdasarkan bentuk projek pada masa akan datang.
Apa yang penting adalah untuk memastikan anak muda yang terlibat
dengan sektor sebegini agar tidak dieksploitasi oleh majikan. Seringkali, NGO
yang bertanggungjawab akan mengikut peruntukan ditetapkan Akta Kerja supaya
pekerja dapat menerima jaminan kesihatan, cuti pada hari cuti umum, cuti sakit
serta cuti tahunan, dan juga kenaikan gaji tahunan dan elaun kerja lebih masa
mengikut waktu yang diluangkan mereka (walau ianya perkara jarang berlaku).
Jika semua ini tersedia, dapat kita fahami mengapa anak muda
tertarik dengan ekonomi sementara. Namun, pekerjaan dengan kontrak jangka masa
pendek, dengan tidak wujud prospek masa hadapan, akan menjadi sesuatu yang
didambakan oleh anak muda jika mereka memilih untuk “settle down” dan beralih
menjadi orang dewasa yang mempunyai tanggungjawab terhadap pasangan dan anak.
Dapat kita lihat, hanya ekonomi sementaralah yang berkembang
ketika pandemik sekarang. Dua daripada pembicara kita sekarang menggangur.
Semua pembicara mempunyai kawan yang juga rakan sekuliah yang turut terlibat
dengan kerja penghantaran makanan atau membantu dalam urusan membeli-belah atas
talian bagi menyara hidup.
Ini sekaligus membawa kita kepada aspek negatif ekonomi sementara. Di mana syarikat penghantaran, mereka bukanlah pekerja sebaliknya ‘kontraktor mandiri’. Jadi, semua peruntukan di dalam perundangan berkaitan pekerja – Akta Kerja, Akta Kesatuan Sekerja serta Akta Perhubungan Perusahaan – tidak terpakai. Seterusnya, mereka turut tidak dilindungi oleh faedah Socso, bayaran kerja lebih masa, cuti di hari cuti awam, apatah lagi cuti sakit.
Oleh itu, pihak penguasa tempatan patut masuk. Pembicara kita
merasakan bahawa ianya penting untuk pemerintah di UK untuk campur tangan bagi
mewartakan bahawa pekerja Deliveroo dan pemandu Uber sebagai pekerja dan
sekaligus berhak mendapat faedah pekerjaan biasa. Bagi sesetengah orang,
seperti teman-teman penggangur kepada pembicara kita ini, mereka terpaksa
berkerja di dalam sektor ekonomi sementara dan bukannya kerana mereka cenderung
kepada gaya cara kerja yang kasual.
Seorang dari pembicara turut menyatakan kebimbangan bagaimana di
kilang, lebih ramai pekerja, termasuklah anak muda, yang dijadikan pekerja
melalui sistem kontraktor bebas. Di dalam keadaan ini, pemilik kilang tidak
bertanggungjawab terhadap gaji serta kebajikan para pekerja yang bekerja di
kilang mereka. Majikan percaya yang mereka tidak perlu berdepan dengan kesatuan
sekerja kerana pekerja bukanlah pekerja yang diambil terus oleh kilang. Sebaliknya,
kontraktor bebas dari luar yang menjadi majikan terhadap pekerja
tersebut.
Sistem pekerjaan sebegini yang digunakan semakin meluas kepada
mereka yang terdesak mencari kerja. Dulunya, kontraktor bebas dari luar
sebegini hanya menguruskan pekerja migran. Sekarang, pekerja tempatan,
termasuklah mereka yang dari kelas sosial terendah, turut ‘dicampak’ ke dalam
sistem yang sangat eksploitatif ini juga. Pembicara kita bersetuju yang ini
merupakan ruang yang perlu diperhalusi semula oleh pemerintah, kesatuan sekerja
dan barangkali, NGO juga. Mungkin kita boleh bercakap lanjut akan hal ini
nanti!
Soalan 3: Pendidikan merupakan isu yang dekat dengan soalan
sebelumnya. Apakah pandangan kalian berkenaan pengeluaran graduan universiti
yang berlebihan, stigma berkenaan pendidikan vokasional, serta hutang pengajian
(PTPTN) yang ditanggung bagi membiayai pendidikan universiti?
Malangnya, dalam keadaan sekarang, saatnya ekonomi menguncup
teruk serta peluang pekerjaan yang berkurangan, anak muda, yang sering kita
tanggapi sebagai sebuah kelompok, dipaksa untuk berebut antara satu sama lain.
Kedua-dua sektor awam dan swasta tidak mengambil pekerja sekarang. Namun, kita
tetap mengeluarkan hampir 250,000 graduan setiap tahun! Dan mereka semuanya
mencari pekerjaan!
Dua daripada pembicara kita menganggur. Tiga yang lain pula
bekerja bersama NGO dan salah seorang dari mereka, lebih dari satu NGO! Dan
kesemua mereka bimbang ramai lagi para pelajar akan bergraduasi dalam masa
terdekat!
Para pembicara menelusuri
permasalahan pada zaman Mahathir. Mereka memang betul. Tahun 1996, Akta
Pengajian Tinggi serta dua akta berkaitan diluluskan. Akta baru itu membenarkan
perlesenan serta penubuhan universiti swasta tempatan serta kolej berkembar
swasta (private twinning colleges) buat pertama kali.
Kesannya, undang-undang baru ini membenarkan penswastaan
pendidikan tinggi di Malaysia, berjalan seiring dengan bagaimana idea Dr
Mahathir Mohamad dan menteri kewangannya, Daim Zainuddin, telah menswastakan
sektor dan aset awam (seperti Telekom, Lembaga Elektrik Negara, sekarang Tenaga
Nasional, penyiaran, Keretapi Tanah Melayu, penerbangan, perawatan dan pengagihan
air, perawatan kumbahan, pelabuhan serta lebuhraya).
Berikut beberapa data statistikal yang penting bagi merenung
soalan ketiga ini.
Pada 1990, hanya ada sembilan universiti awam. Pada 2013, ada
20. Selepas mengubah beberapa kolej teknikal serta perguruan menjadi
universiti, kita sekarang mempunyai 26 universiti awam. Seiring dengan
keperluan bagi pendidikan dan latihan vokasional dan teknikal, kerajaan juga
menubuhkan 32 politeknik lain serta 84 buah kolej komuniti yang didanai orang
awam pada 2013.
Sementara itu, sektor pengajian tinggi swasta turut berkembang
pesat. Pada 1995, tidak ada satu pun universiti swasta. Pada 2001, 16 sudah
menerima lesen. Pada 2013, ada 47 buah universiti swasta serta kolej universiti
di seluruh negara. Juga pada tahun itu, 390 kolej swasta yang lain turut
didaftarkan, di mana kebanyakannya menjalankan kursus yang mengeluarkan sijil
dan diploma, dan tidak semestinya program ijazah.
Kesannya, bilangan pelajar yang memasuki pengajian tinggi
meningkat. Mengikut statistik Kementerian Pendidikan, jumlah pelajar yang
memasuki institusi awam dan swasta meningkat dari 170,000 pada 1985 kepada
230,000 pada 1990, kepada 550,000 pada 1999, sehinggalah kepada 1.3 juta di
tahun 2012. Pada tahun yang sama, hampir 584,000 pelajar memasuki universiti
awam, kolej latihan perguruan, politeknik serta kolej komuniti bagi mendapatkan
ijazah, diploma dan sijil kursus.
Lebih dari itu, Malaysia mula menggambarkan dirinya sebagai hub
pengajian serantau dan mula merekrut pelajar yang sanggup membayar dari
Indonesia, negara Asean lainnya, China, Sri Lanka, Pakistan, di seluruh pelusuk
Asia Tengah, serta Afrika Barat dan Timur.
Seorang dari pembicara yang menganggur merasa tekanan dari
persaingan yang berlaku dengan pelajar lainnya, bukan saja dari pelajar
Malaysia tetapi juga pelajar asing. Tidaklah memelikkan jika ianya semakin
menyukarkan bagi anak muda, dengan atau tanpa ijazah atau diploma, untuk
mencari pekerjaan bagi jangka masa panjang.
Para pembicara berpendapat bahawa sektor pengajian tinggi swasta
perlu diperlahankan. Melihat kepada iklan, anda dapat memerhati bagaimana
institusi ini cuba untuk merekrut lebih ramai pelajar ketika tempoh kuncitara
ini. Namun, ekonomi semakin menguncup dan tiada pekerjaan pula. Namun, untuk
membendung sektor awam bukanlah sesuatu yang senang untuk dilakukan.
Barangkali para pembicara tidak dapat mengingati mengapa
perkembangan pesat pendidikan tinggi di Malaysia ini dicetuskan atas sebab apa,
tiga dekad yang lalu. Faktanya, sektor universiti swasta dibenarkan untuk
ditubuhkan bagi menyediakan peluang kepada pelajar Malaysia, khususnya bukan
bumiputera, untuk menyertai universiti. Pada tahun 1970-an, 1980-an dan
1990-an, ketegangan etnik memuncak, berpunca dari persaingan untuk memasuki
universiti awam yang sedikit itu, yang hanya menyediakan tempat yang terhad.
Mengikut sistem kuota yang diperuntukkan Dasar Ekonomi Baru pada 1971, kuota terhad
dijalankan bagi kemasukan ke universiti awam, apatah lagi kursus yang
didamba-dambakan seperti perubatan, perundangan dan kejuruteraan.