KERANA SANTAN




Ramai penganalisa jangkakan, PRK Kuala Kubu Bharu merupakan persaingan sengit UG vs PN. Majoritinya menelah, UG boleh menang namun margin sipi2. Mungkin bawah 1000 undi kali ini. 


Namun lain yang terjadi. Walaupun peratus keluar mengundi berkurang hampir 10% berbanding PRN6, UG menang bergaya. Majoriti 3,869 undi. 


Semua kategori undi UG meningkat. Peningkatan undi popular ke undi semua kaum. Yang dikatakan kaum India akan lari ke PN, rupanya undi mereka terhadap UG lebih banyak dari PRN. 


Yang mengejutkan, Undi penjawat awam UG dapat 70% . Pertama kali terjadi ketika PRK yang ada. Yang menambah garam ke luka, ada 5 pusat undi yang majoriti Melayu sudah kembali mengundi UG.


Mengambil kira ia hanya PRK, ini bukan menang kecik2 anak. Ini menang boleh mendabik dada. Referendum 10 negeri di Malaysia akan turut mengundi pattern sama. Cuma SG4 saja yang perlu ditangani lain masa. 


Saya percaya PN terkezutttttt juga. Minggu terakhir, bila Setiausaha Agong PAS sudah bunyi desperate, saya tahu mereka tahu nak kalah. Diancam nya pengundi KKB, kalau PH menang, mereka confirm lawan di Mahkamah. Siap kata kena undi PN kalau taknak undi sekali lagi 🤦🏻‍♀️ Kenyataan gila dan huduh sekali. 


Pada saya, UG menang BUKAN bermaksud rakyat sudah SUKA GILA dengan Kerajaan. Banyak juga mereka belum berkenan. 


Namun mereka lagi “kureng” dengan PEMBANGKANG. Bawa politik benci dan adu domba. Mainkan isu kaum dan agama. Rakyat dah letih sebenarnya. 


PN kalah sebab banyak pemimpinnya mulut puaka. Sindrom kerana santan pulut binasa. 


1. Isu sekolah dan sijil oleh Fadhli Shaari, such a bad taste. Menjerut leher sendiri bila nak hentam sekolah vernakular. Terpaksa di-cover oleh WAF. Itu pun kantoi juga, bila Armada berdolak dalih. Dulu cakap lain sekarang lain. 


2. Setiausaha Agong PAS, “bertaki2 ramba” depa gelar. Ugut pengundi, ugut ahli sendiri. Hari terakhir masih buat politik benci, dok ulang2 kes Perdana Menteri. Kalau berlebihan, akan backfired. Dari nak buat benci, orang akan kasihan pula. 


3. WAF pergi berkempen banyak foot in the mouth syndrome. Dari tak hormat azan, ke memperlekehkan naik gaji penjawat awam. Kempen ARMADA nampak super unprofessional. Macam BBNU sahaja. Jauh beza dari Pemuda UMNO dan DAPSY. 


Ternyata referendum rakyat di KKB, bukan untuk UG. Tetapi untuk Pembangkang. Jangan jadi Pembangkang MEDIOCRE. Bagi calon pun biasa2 saja. Cara berkempen pun masih takuk lama. Dok asyik mainkan isu kaum dan agama. It won’t be sustainable, kalau nak memerintah negara berbilang bangsa. 


Udah2 la tu bawa politik kebencian. Sekarang masa pengundi nak tengok politik khidmat pula. Kita mengundi bukan hanya untuk kaum dan agama. Yang lebih penting undi itu untuk negara. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki


Grafik oleh Zunar Cartoonist Fan Club


https://www.facebook.com/share/p/aptU5uMXFt7sxQSi/?mibextid=qi2Omg



No comments:

Post a Comment