INIKAH PUNCA SEBENAR KERAJAAN PERPADUAN INGIN DIJATUHKAN?
RAKYAT SABAH PERLUKAN KERAJAAN YANG MANTAP. BUKAN KERAJAAN YANG HANYA MEREBUT HARTA DAN PANGKAT. NEGERI KAMUNMEMERLUKAN PEMIMPIN YANG JUJUR
Angkat sumpah jemaah menteri Sabah esok?
KOTA KINABALU: Satu majlis angkat sumpah jemaah menteri dikatakan bakal berlangsung di Istana Negeri, di sini, pagi esok.
Surat jemputan kepada ADUN, aturcara majlis dan surat pemakluman daripada Istana Negeri kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu turut tular di media sosial, hari ini.
ADUN Barisan Nasional (BN), James Ratib antara nama dikatakan dijemput dalam surat yang tular itu.
Ketika dihubungi, beliau tidak menafikan atau mengesahkan menerima jemputan daripada Istana Negeri.
“Mungkin betullah tu, tapi saya belum nampak surat jemputan itu (secara fizikal) lagi,” katanya ringkas.
James salah seorang daripada lima ADUN BN yang menandatangani akuan bersumpah (SD) bagi menyokong Hajiji Noor kekal sebagai ketua menteri. Empat lagi ADUN Umno yang menyokong Hajiji ialah Shahelmey Yahya (Tanjung Keramat), Dr Yusuf Yacob (Sindumin), Jasnih Daya (Pantai Dalit), dan Arshad Bistari (Tempasuk).
Sementara itu, sumber yang rapat kepada Umno Sabah mengesahkan tiada seorang pun ADUN yang memihak kepada Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin dijemput ke majlis itu.
Selain itu, sumber daripada Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (PKDM) turut mengesahkan tidak menerima sebarang jemputan.
Terdahulu, Umno Sabah, Warisan dan PKDM menyatakan sokongan mereka terhadap saranan perdana menteri agar kerajaan perpaduan diwujudkan bagi menyelesaikan kemelut politik di Sabah.
Hari ini, Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi berkata, saranan Anwar ialah agar pembentukan kerajaan perpaduan di Sabah yang melibatkan semua parti dalam kerajaan persekutuan.
Warisan dan PKDM adalah sebahagian daripada kerajaan perpaduan yang diterajui Anwar.
*Perikatan Nasional mungkin dibatalkan pendaftaran, kerusi Parlimen yang dimenangi diisytiharkan batal dan tidak sah!*
*
Berikut adalah bahagian yang benar-benar membimbangkan PPBM-PN dan harus memberikan mereka malam tanpa tidur.
"𝑻𝒉𝒆 𝒔𝒐𝒖𝒓𝒄𝒆 𝒂𝒅𝒅𝒆𝒅 𝒕𝒉𝒂𝒕 𝒔𝒆𝒗𝒆𝒓𝒂𝒍 𝒄𝒐𝒏𝒕𝒓𝒂𝒄𝒕𝒐𝒓𝒔 𝒘𝒉𝒐 𝒘𝒆𝒓𝒆 𝒂𝒍𝒔𝒐 𝒒𝒖𝒆𝒔𝒕𝒊𝒐𝒏𝒆𝒅 𝒂𝒅𝒎𝒊𝒕𝒕𝒆𝒅 𝒕𝒐 𝒂𝒈𝒓𝒆𝒆𝒊𝒏𝒈 𝒕𝒐 𝒑𝒂𝒚 𝒂 𝒄𝒐𝒎𝒎𝒊𝒔𝒔𝒊𝒐𝒏 𝒐𝒇 𝒃𝒆𝒕𝒘𝒆𝒆𝒏 3% 𝒕𝒐 5% 𝒕𝒐 𝒃𝒆 𝒅𝒆𝒑𝒐𝒔𝒊𝒕𝒆𝒅 𝒊𝒏𝒕𝒐 𝒕𝒉𝒆 𝒂𝒄𝒄𝒐𝒖𝒏𝒕 𝒐𝒇 𝒐𝒇 𝒂 𝒑𝒐𝒍𝒊𝒕𝒊𝒄𝒂𝒍 𝒑𝒂𝒓𝒕𝒚".
3% hingga 5% daripada RM 92.5 bilion adalah antara RM 2.8 bilion hingga RM 4.6 bilion dan sudah tentu akan menjelaskan mengapa perbelanjaan kempen PRU-15 PN begitu mewah.
Dana ini pastinya merupakan hasil daripada rasuah dan tertakluk kepada AMLA.
Dan jika kontraktor memberi keterangan dan boleh membuktikan pemindahan dana tersebut maka:
- Ini boleh menyebabkan keseluruhan PPBM dan mana-mana pihak lain dalam PN yang telah menerima pemindahan sedemikian dibatalkan pendaftarannya.
- Jika terbukti dana sedemikian digunakan untuk kempen pilihan raya termasuk pembelian undi semasa PRU-15 maka ia boleh membawa kepada pelbagai cabaran kepada keputusan pilihan raya yang boleh menyebabkan ramai pemimpin PN kehilangan kerusi mereka.
- Dan ia boleh menyebabkan Midin dipenjarakan kerana dia mempunyai kuasa untuk menentukan siapa yang menerima kontrak rundingan langsung itu dan juga Presiden parti dan gabungan yang menerima komisen sedemikian.
*Lim Sian See*
Anwar cadang kerajaan perpaduan di Sabah, dakwa Bung
PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim ada mencadangkan pembentukan kerajaan perpaduan di Sabah, kata ketua Umno negeri, Bung Moktar Radin.
Katanya, beliau menyokong penuh cadangan dikemukakan perdana menteri untuk melibatkan seluruh parti politik di negeri itu demi meredakan suhu politik.
“Saya yakin dan percaya melalui kerajaan perpaduan ini ianya mampu meredakan suhu politik dan seterusnya menstabilkan politik Negeri Sabah ketika ini.
“Saya juga berharap agar Ketua Menteri Hajiji Noor dapat menerima dengan hati yang terbuka saranan daripada YAB perdana menteri ini demi menjamin kepentingan dan kesejahteraan rakyat Sabah,” katanya dalam kenyataan.
Semalam, selepas pertemuan dengan pemimpin Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di kediaman rasmi Hajiji, Anwar berkata, beliau “merestui” Hajiji terus memimpin Sabah.
“Saya memberi restu kepada Hajiji sebagai ketua menteri,” katanya.
Kemelut politik di Sabah bermula selepas Bung menarik balik sokongan Barisan Nasional (BN) kepada Hajiji.
Bagaimanapun, lima ADUN BN dari Umno tidak menuruti kehendak parti, sebaliknya menyokong Hajiji sebagai ketua menteri.
Hajiji kemudian mengumumkan memiliki sokongan 44 daripada 79 ADUN untuk terus menerajui Sabah, menerusi akuan bersumpah yang diserahkan kepada Yang di-Pertua Negeri Juhar Mahiruddin.
Dalam pada itu, Bung berkata, sebahagian besar ADUN Umno tidak dapat menghadiri sidang khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah kerana perlu berlepas ke Kuala Lumpur untuk menghadiri Perhimpunan Agung Umno (PAU).
“Walaubagaimanapun, saya bersama ADUN Umno Sabah turut menyokong penuh Rang Undang-undang Bekalan Gas 2023 yang akan dibentangkan dalam Mesyuarat Khas Penggal Ketiga DUN Sabah yang ke-16, pada 10 Jan 2023,” katanya.
Pada 21 Dis, Anwar mengumumkan kerajaan persekutuan bersetuju menyerahkan kuasa kawal selia gas kepada Sabah kepada kerajaan negeri sebagai usaha mengembalikan hak Sabah termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).
Pandangan dari tokoh Indonesia terhadap ucapan beliau semasa dailog dgn CT Corp Leadership Forum.
Nasehat Kepemimpinan dari sang Perdana Menteri
Imam Shamsi Ali*
Hari Senin kemarin, 9 Januari 2023, dilaksanakan otelah melangsungkan acara Dialog kepemimpinan bersama Dato’ Dr. Anwar Ibrahim, yang baru saja terpilih dan dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia. Acara ini dilaksanakan oleh CT (Chairul Tanjung) Corp Leadership Forum. Dan secara kebetulan pula saya termasuk yang mendapat undangan untuk hadir. Walau tidak sempat karena jauh di New York, Saya mengikuti dari dekat (secara virtual).
Acara itu sangat prestigious (terhormat) dan luar biasa. Karena dihadiri oleh begitu banyak tokoh-tokoh nasional, termasuk menteri dan mantan menteri, Pimpinan lembaga tinggi negara, petinggi partai, Ulama dan Pimpinan organisasi massa lainnya.
Namun yang terpenting dari semua itu adalah sosok Anwar Ibrahim itu sendiri yang luar biasa. Kalau sekiranya saya ingin memberikan deskripsi tentang beliau dalam satu, mungkin yang tepat adalah “perfect”. Tentunya sempurna yang dimaksud ada pada relevansinya sebagai manusia yang juga pastinya tidak lepas dari konotasi relatifitas.
Anwar Ibrahim sejak semasa mahasiswa telah menampilkan diri sebagai mahasiswa yang aktifis, cerdas, dan luas dalam permikiran dan pergaulan. Kecerdasan dan keluasan berpikir Anwar didukung oleh keluaasan referensi, selain tentunya pengalaman yang luar biasa.
Anwar Ibrahim dapat dikategorikan ilmuan yang politisi dan politisi yang ilmuan. Tapi pada kedua sisi itu (ilmuan dan politisi) Anwar Ibrahim sangat solid dalam wawasan dan komitmen keaagamaan. Yang pada akhirnya menjadi sosok politisi yang religious dan cendekiawan.
Sosok Anwar Ibrahim memang exceptional (Istimewa). Perjalanan politiknya yang penjang telah mengantarkannya kepada pengalaman hidup yang lengkap. Pernah merasakan kejayaaan dengan posisi-posisi prestigious di pemerintahan (Menteri dan Wakil Perdana Menteri). Tapi juga pernah terhempakkan ke dalam pengalaman pahit, dipenjara sekitar 10 tahunan. Bukan sekedar penjara. Tapi upaya pembunuhan Karakter (character assassination) dengan fitnah kejam yang dahsyat.
Tapi seperti yang disampaikan dalam pidatonya itu Anwar Ibrahim adalah sosok yang berkepribadian kuat. Dan yang lebih penting adalah beliau selalu memiliki pandangan optimisme di tengah goncangan gelombang kehidupan yang tidak bersahabat.
Memaknai Kepemimpinan
Satu hal yang perlu digaris bawahi juga adalah ketulusan Anwar Ibrahim dalam menyikapi perasaan kedekatan secara peibadi dengan Indonesia. Berkali-kali beliau menyebutkan bahwa beliau “is deeply sentimental” (terikat secara emosi) dengan Indonesia.
Lebih dari itu beliau menyampaikan bahwa dengan segala kekurangan dan ketidak sempurnaan Indonesia, bahkan mengutip pernyataan Taufik Ismail “saya malu jadi orang Indonesia”, beliau tetap bangga dengan Indonesia. Bahwa Indonesia telah melahirkan tokoh-tokoh besar seperti Soekarno (nasionalis), Hamka (Islam), bahkan siapa yang beliau disebut sebagai golongan kiri (Soejatmiko).
Saya tidak ingin menyebutkan semua poin-poin penting yang Anwar sampaikan dalam presentasinya yang tidak memakai bahan tertulis seperti kebiasaan para pejabat negara lainnya. Beliau berbicara dari hati dan kepala dengan penguasaan materi dan komunikasi yang dahsyat.
Penguasaan Anwar dengan ragam subyek itu terlihat misalnya ketika menyinggung Urgensi “critical thinking” para ulama/cendekiawan masa lalu. Salah satunya adalah perdebatan intelektual antara Imam Al-Ghazali dan Ibnu Rusydi. Belum lagi penguasaan teks-teks keagamaan baik Al-Quran, hadits, bahkan sejarah Islam.
Saya ingin membatasi diri pada tiga catatan penting dari berbagai hal yang beliau sampaikan dalam pemaparan itu.
Pertama, isu kepemimpinan dan demokrasi.
Satu catatan penting yang saya simpulkan dari paparan beliau adalah bahwa seringkali demokrasi hanya disikapi pada prosesnya. Banyak orang merasa berdemokrasi karena proses pemilu yang telah selesai dilaksanakan (pilihan raya misalnya). Tapi banyak yang lupa bahwa kesuksesan demokrasi tidak sekedar pada prosesnya.
Demokrasi harus juga dilihat pada etika dari pelaksanaannya. Jika proses itu penuh dengan rekayasa dan ketidak jujuran maka demokrasi itu adalah demokrasi yang cacat. Demokrasi yang tidak perlu dibanggakan.
Tapi tidak kalah pentingnya adalah kesadaran bahwa demokrasi itu hanya akan valid dan bermakna ketika terbangun sebuah tanggung jawab (responsibility). Tanggung jawab ini tidak saja kepada rakyat. Tapi juga kepada Allah SWT di akhirat kelak.
Kedua, Urgensi ilmu dalam kepemimpinan
Beliau menekankan bahwa ilmu menjadi sangat penting dalam membangun kepemimpinan yang baik. Beliau memaparkan secara panjang urgensi ilmu bahkan dalam kehidupan keumatan dan berbangsa. Ilmu menjadi pilar kebangkitan bangsa dan Umat.
Tapi ada dua hal penting dari aspek keilmuan ini yang beliau garis bawahi:
Satu, selain soliditas dalam ilmu-ilmu keagamaan secara tekstual dan tradisional, Umat ini perlu membangun “critical mind” (berpikiran kritis). Menurut beliau, salah satu hal yang mengantar kepada prilaku ekstrim adalah kurangnya critical mind dalam menerima informasi-informasi keilmuan.
Dua, bahwa ilmu dan spesialisasi (keahlian) tidak akan bernilai (valuable) jika tidak dibarengi oleh nilai-nilai insaniyah (humanity). Jangan sampai kemajuan ilmu menjadikan manusia kehilangan nurani dan kemanusiaannya.
Ketiga, Urgensi aktualisasi keadilan sosial.
Latar belakang Anwar Ibrahim sebagai aktifis menjadikan beliau sebagai “social justice icon”. Dari awal hingga akhir pemaparan beliau isu social justice seolah menjadi poin terpenting dari pemaparan itu.
Yang menarik adalah ketika menyebutkan makna “ukhuwah” dalam konteks kebangsaan. Beliau menekankan bahwa secara agama Umat Islam itu bersaudara “sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara”. Tapi di luar ikatan keagamaan itu juga ada persaudaraan “ukhuwah insaniyah” (Saudara semanusia).
Selain itu beliau menekankan bahwa beliau bukan anti modal (kapital). Tapi kapitalisme bukan solusi. Justeru perlu “middle path” (jalan tengah) dalam menyelesaikan perekonomian dunia. Kemajuan perekonomian tidak bisa dipisahkan dari konsep “social justice” (keadilan sosial). Beliau mencontohkan betapa banyak rakyat kecil Makaysia yang masih susah. Bahkan lebih susah dan menderita dari apa yang beliau rasakan ketika berada di dalam penjara.
Mungkin hal lain cukup menusuk dari penyampaian Anwar Ibrahim adalah ketika menyentuh isu korupsi. Menurutnya, korupsi tidak mudah diberantas karena Sudah bersifat “sistemik”. Korupsi menjadi prilaku yang seolah telah menjadi bagian dari sistem yang ada. Upaya memberantasnya sangat tidak mudah. Karena memang kerap berhadapan dengan kekuasaan.
Seraya bercanda beliau mengatakan: “itulah sebenarnya yang telah terjadi pada dirinya”.
Demikian catatan-catatan penting dari pemaparan dahsyat dan bermutu dari Seri Dato’ Dr. Anwar Ibrahim. Semoga jadi pelajaran yang baik untuk bangsa Indonesia. Khususnya mereka yang sedang mendapat cobaan amanah kekuasaan dari Allah SWT. Amin!
Manhattan City, 9 Januari 2023
* Presiden Nusantara Foundation
HARTA RAMPASAN PERANG UNTUK MEREKA YANG PERGI BERPERANG, BUKAN UNTUK YANG DUDUK DI RUMAH KETIKA PERANG
Sesungguhnya saya turut berasa simpati dengan pelbagai cerita dan maklumat yang diterima mengenai nasib orang-orang parti yang bagai disisihkan setelah PH berjaya menjadi kerajaan.
Ramai yang bertungkus lumus dan menyumbang tenaga kepada kemenangan PH merasa dipinggirkan dalam pelbagai lantikan setakat ini, khususnya untuk bertugas di pejabat-pejabat menteri.
Dikatakan banyak lantikan yang dibuat oleh menteri-menteri tidak daripada kalangan yang aktif dan mengeluarkan peluh ketika PRU15 lalu, sebaliknya daripada kalangan yang bukan saja tidak mengeluarkan walau setitik peluh pun ketika musim kempen, tetapi semata-mata kerana hubungan peribadi dengan menteri berkenaan.
Sehingga ada yang meluahkan perasaan – kami ini nampaknya berguna ketika membajak saja, tetapi dilupakan bila musim menuai tiba.
Dalam maksud yang lebih mudah difahami ialah mereka ini tidak diberikan hak menikmati ghanimah atau harta rampasan perang setelah perang berakhir dan kemenangan diperolehi.
Di beberapa catatan sejarah Rasulullah ketika perang, harta rampasan perang itu dibahagikan kepada mereka yang ikut berperang sebagai membalas jasa dan pengorbanan yang dilakukan.
Dari segi bahasa, istilah harta rampasan itu sendiri bermaksud ia untuk mereka yang terlibat dalam peperangan.
Dalam Al-Quran surah Al-Anfaal ayat 41 secara jelas menyebut siapa yang berhak mendapatkan ghanimah tersebut – “Ketahuilah, sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak-anak yatim, orang-orang miskin, dan ibnu sabil (orang yang telantar di perjalanan)…”
Dengan demikian, yang dibagi-bagikan kepada para pasukan yang ikut berperang adalah empat perlima harta rampasan perang setelah bahagian seperlima itu dibagi kepada pihak-pihak yang dicantumkan Allah SWT dalam ayat di atas.
Adapun surat Al-Anfaal ayat 69 berbunyi: ”Maka makanlah dari sebahagian harta rampasan perang yang telah kamu ambil itu, sebagai makanan yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah…”
Hukum halalnya mengambil harta melalui jalan perang ini juga terdapat dalam sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Jabir bin Abdillah yang bermaksud: ”Allah memberi saya lima hal, yang Nabi-Nabi sebelum saya tidak mendapatkannya…Dijadikan bagiku bumi ini sebagai tempat sujud dan suci, maka di mana saja seseorang dari umatku dipanggil salat, maka salatlah dan dihalalkan bagiku ghanimah, sementara bagi umat sebelumku tidak dihalalkan…”
Pada masa Khalifah Umar bin Al-Khattab, ditetapkan bahawa jenis harta yang boleh diambil oleh pasukan Islam yang telah memenangi peperangan adalah harta bergerak saja dengan alasan, harta bergerak inilah yang sesuai dengan ‘urf (kebiasaan).
Lantaran pembahagian ghanimah yang adil dan mengikut hak itulah juga yang menyumbang kepada pelbagai kejayaan tentera Islam dalam peperangan, seterusnya menjadikan Islam berkembang dengan luas.
Dalam sistem bernegara moden seperti sekarang, ghanimah atau harta rampasan perang itu adalah jawatan dan kedudukan dalam kerajaan setelah berjaya mengambil alih pentadbiran negara.
Maka, sebagaimana harta rampasan perang seharusnya dinikmati oleh mereka yang ikut berperang, mengisi jawatan dalam kerajaan setelah kemenangan dalam PRU juga sewajarnya diberikan kepada mereka yang ada sumbangan dalam kejayaan yang diperolehi.
Untuk fasa berikutnya, sasaran ghanimah yang ditunggu-tunggu ialah jawatan dalam GLC dan juga agensi kerajaan masih banyak lagi kekosongannya.
Namun, bertembung dengan desakan pihak tertentu agar jawatan dalam GLC khususnya tidak diberikan kepada orang politik, sebaliknya kepada profesional, orang-orang parti sekali lagi berhadapan dengan nasib yang tidak menentu.
Kalau sebelum ini mereka yang tidak pernah berpeluh untuk kemenangan PH diberikan jawatan di pejabat-pejabat menteri, kini golongan profesional yang mungkin hanya duduk di rumah ketika musim kempen, malah ada sesetengahnya menolak PH dan Anwar Ibrahim, ternampak lebih ditonjolkan untuk diberikan ghanimah.
Ada nama-nama yang disebut untuk dilantik itu, selain bukan orang parti dan tidak pernah memberi apa-apa sumbangan, ada di antaranya memang tidak memihak kepada PH pun.
Cuma diberitakan, setelah PH menjadi kerajaan ini, rajin pula mereka itu menghimpit pihak-pihak tertentu untuk turut sama menikmati ghanimah tersebut.
Adalah malang sebenarnya apa yang berlaku ini, terutama apabila mereka yang berharap ghanimah itu sampai sampai ke peringkat terpaksa membangkitkannya dalam mesyuarat parti dan kumpulan tertentu turut mengadakan perjumpaan khusus untuk menuntut jawatan yang dikehendaki.
Tanpa mengenepikan faktor kelayakan dan kemampuan, seharusnya orang parti dan mereka yang berperanan dalam kemenangan PH pada PRU15 lalu hendaklah diberi keutamaan dalam pemberian ghanimah ini.
Mereka harus dihargai dan tidak perlu sampai meminta-minta ghanimah itu.
Sebagaimana mereka berperanan, berpeluh dan bertungkus-lumus pada perang PRU15 lalu, peranan mereka untuk berlawan dalam peperangan yang masih banyak menunggu di hadapan pasti lebih berkesan lagi jika diberikan ghanimah yang sewajarnya.
Tetapi, jika selepas ini ghanimah itu tidak juga diperolehi, sebagai tanda simpati kepada mereka yang diketepikan itu, pesanan saya cuma satu – baiklah berehat saja daripada terus berjuang yang hasilnya dikutip oleh orang lain.
Sebaliknya, biarkan mereka yang diberi ghanimah itu pula berperang dalam perang-perang seterusnya yang masih banyak lagi selepas ini. – ShahbudinHusin 09/01/2023.
SIRI 1 Islam, Demokrasi dan Keadilan sosial: Catatan Atas Pidato Dato' Seri Anwar Ibrahim (Dr. Syahganda Nainggolan, Koalisi Aksi Menyelamatkan Indonesia/KAMI)
Dato' Seri
Anwar Ibrahim (DSAI) memberikan ceramah memukau di hadapan ratusan tokoh-tokoh
yang menyesaki ruangan auditorium Bank Mega, Jakarta tadi siang. Ceramah itu
bertemakan "Leadership", diorganisir oleh Chairul Tanjung atau
CT-Corp. Saya bersama pimpinan KAMI, Gatot Nurmantyo, Professor Hafid Abas, MS
Ka'ban, Bachtiar Chamsyah dan Jumhur Hidayat,
mendapat kesempatan yang amat berharga atas undangan CT Corp.
Mengapa DSAI
memukau? Pertanyaan ini menjadi pembahasan teman-teman KAMI. Kita akan
menguraikan dua hal besar, yakni sosok DSAI dan pikirannya. Sosok ini terlihat
dalam gaya orasinya di podium. Dia benar-benar singa podium. Matanya tajam
seperti singa. Menatap seluruh sudut audiens yang hadir. Bicaranya lugas dan
detail, tidak membiarkan audiens menerka-nerka makna. Dia berusaha pula membuat
bahasa yang kurang dikenal di Malaysia, seperti "oligarki" atau
"konglomerat" di Indonesia, terpahami.
Audiens
ditarik oleh DSAI untuk berinteraksi dengan dirinya, seakan-akan dia tidak
berjarak, dia berbicara tentang manusia
dan nilai-nilai. Dia juga berbicara tentang dirinya, kehidupan pribadinya,
cita-citanya berdasarkan pengalaman hidup yang penuh liku.
Lalu
bagaimana pikiran DSAI? DSAI berbicara tentang 3 hal, yakni Islam, demokrasi
dan keadilan, yang terkait dengan tema kepemimpinan. Dia mengutip banyak tokoh
dan pemikir Islam, seperti Sayyidina Ali, Ibnu Rusdi, Al Ghazali, dll, juga
mengutip Qur'an Surah As-Shaff, dan hadist tentang kepemimpinan. Dari sini
terlihat bahwa DSAI menghubungkan seluruh pemikiran dia pada nilai-nilai Islam.
Bahkan, ketika menyinggung sikap optimisme yang selalu dia miliki, harus
terkait pula dengan Tuhan YME.
Kepemimpinan
menurutnya harus dipertanggung jawabkan di dunia dan di akhirat. Ini sesuai
dengan Hadist Nabi, "Kamu itu adalah pemimpin di muka bumi, tapi akan
dipertanggung jawabkan kelak di akhirat". Pemimpin harus menjadi teladan.
Tidak boleh seorang pemimpin menjanjikan sesuatu, tapi tidak melakukannya. Dia
meyakini bahwa seluruh masalah suatu bangsa, solusinya di mulai dari seorang
pemimpin. Oleh karenanya, kita harus menemukan sosok pemimpin yang baik.
Dalam
melihat Islam, sebagai sebuah ajaran, DSAI mendorong isu "critical
thinking". Umat Islam tidak boleh terjebak dalam taqlik buta. Akal yang
diberikan Tuhan harus digunakan supaya manusia tidak salah menafsirkan ajaran
agama. Inilah keluasan pikiran DSAI ketika melihat seputar kontroversi
pemikiran Ibnu Rusd versus Al-Gahzali, tentang "Incoherence of
Philosophy".
Kita masuk
pada isu demokrasi. Islam menurut DSAI harus percaya pada demokrasi. Pemimpin,
misalnya, harus mendengar suara orang-orang disekitarnya. Juga harus menyerap
aspirasi dan keinginan rakyat. Menjadi pemimpin harus mengikuti proses yang
benar. Dia merujuk pikiran Fukuyama tentang "Democratic
Accountability", yang mengingatkan jangan
melakukan pemilu secara curang. Kalau sudah berkuasa harus
"delivery". Maksudnya, dalam istilah Anwar, sesuaikan perkataan dengan perbuatan.
SIRI 2- Islam, Demokrasi dan Keadilan sosial: Catatan Atas Pidato Dato' Seri Anwar Ibrahim (Dr. Syahganda Nainggolan, Koalisi Aksi Menyelamatkan Indonesia/KAMI)
Demokrasi
menurut DSAI juga harus mempertimbangkan keadilan hak-hak kaum minoritas.
Meskipun Islam mengajarkan ukhuwah Islamiyah, Islam menurutnya juga harus
melingkupi "ukhuwah insaniyah",
atau persaudaraan sesama manusia. Intinya seorang pemimpinnya itu harus
berpikir tentang keadilan untuk semua. Hal ini dirujuk DSAI pada kasus
penunjukan Gubernur Mesir di era Khalifah Ali Bin Abi Thalib, di mana Kalifah
memerintah Gubernur Mesir berbuat adil tanpa melihat perbedaan agama rakyatnya.
Mengapa DSAI
begitu kental berbicara demokrasi? Tentu saja hal itu tak lepas dari sejarah
penderitaan panjang DSAI, yang hidup dari penjara ke penjara. Dia mengungkapkan
bahwa 10 tahun dia di penjara, telah mengajarkan dia tentang makna kebebasan.
"Freedom" sepertinya sudah terpatri dalam kalbunya.
Kita
sekarang melihat bagaimana DSAI memandang keadilan. Menurut DSAI, hidup ini
tidak bermakna jika tidak bermanfaat untuk orang-orang miskin. Pemihakan pada
orang miskin bersifat universal. Ketika dia mengungkapkan pembicaraannya dengan
Jokowi, tentang tenaga kerja Indonesia (TKI), yang masih kurang sejahtera, DSAI
berjanji pada Jokowi bahwa kesejahteraan TKI akan berubah lebih baik di era
dia, yang belum pernah terjadi di era pemerintahan Malaysia sebelum ini. Janji
ini dia sampaikan bukan karena TKI itu
orang Indonesia, tapi lebih karena masalah "humanity". Datuk Anwar
sensitif pada nasib orang miskin. Bahkan dia mengatakan, penderitaan yang dialaminya di penjara, tidak
bermakna jika dibandingkan dengan penderitaan rakyat.
Selanjutnya
DSAI melihat bahwa negara harus meletakkan fungsi "kapital" untuk
kepentingan sosial. Katanya, "kapital" penting untuk menjalankan roda
pembangunan sebuah negara. Namun, menurutnya nasib rakyat jauh lebih penting.
Oleh karenanya, pemimpin beserta seluruh "stake holders" bangsa harus
bersinergi untuk mensejahterakan rakyat. Akumulasi kapital tidak boleh hanya
menguntungkan segelintir orang saja.
Berbicara
tentang kemiskinan, DSAI mengingatkan kita untuk tidak melihatnya dari hanya
sisi statistik
saja. Kemiskinan itu seharusnya dimaknai sebagai
ancaman kemanusiaan, sekecil apapun keberadaannya.
Pemberantasan
kemiskinan harus dimulai dengan peningkatan kualitas pendidikan. Pendidikan
yang dimaksud jangan terjebak pada "Barbarian Specialization", di
mana spesialisasi dicapai melalui pengorbanan sisi humanity dan moralitas.
Harus ada keseimbangan diantara keduanya.
Penutup
Dato' Seri
Anwar Ibrahim telah memberi pencerahan
luar biasa pada tokoh-tokoh Indonesia yang hadir. Ketika seluruh dunia
dihantui oleh kegelisahan dan kegamangan dalam menghadapi ketidakpastian
global, DSAI menyebarkan sikap optimisme yang berbasis pada nilai-nilai agama
dan tanggung jawab kemanusiaan. Seorang pemimpin harus bekerja untuk
memaksimalkan seluruh potensi yang ada untuk kesejahteraan rakyat. Keadilan
sosial harus menjadi kata kuncinya.
Menjadi
pemimpin harus dicapai melalui cara-cara yang beradab. Setelah menjadi pemimpin
harus pula menepati janjinya, merujuk pada "Democratic
Accountability" Fukuyama.
Bagi Bangsa
Indonesia yang akan memilih pemimpin (presiden dan legislatif) dalam waktu yang
tidak lama lagi, sewajarnya dapat menjadikan pikiran-pikiran DSAI ini sebagai
bahan renungan.
SIRI 1- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion
TWITTER KEWANGAN
8 Januari 2023
Mengapa Muhyiddin Yassin begitu gila kuasa
sehingga sanggup mengkhianati rakan dan sekutu dalam Pakatan Harapan, yang
membawa kepada kejatuhan kerajaan yang dipilih secara demokrasi selepas hanya
22 bulan? Mengapa dia terlalu taksub dengan kuasa sehingga dia tidak kisah
ditertawakan sebagai perdana menteri pintu belakang pertama? Mengapakah dia
begitu berani mengabaikan beberapa dekri diraja, hanya untuk berpegang teguh
pada kuasa semasa rejimnya selama 17 bulan?
Mengapakah bekas perdana menteri itu begitu
takut untuk berkongsi kuasa dengan pemimpin Pakatan Harapan Anwar Ibrahim
walaupun titah diraja oleh Raja untuk membentuk kerajaan perpaduan berikutan
Pilihan Raya Umum ke-15 yang menghasilkan Parlimen yang tergantung? Lebih
penting lagi, kenapa Perikatan Nasional Muhyiddin masih terdesak dan tanpa
segan silu mahu merampas kuasa melalui pintu belakang lagi?
Semua jawapan itu boleh ditemui selepas
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang ketua pegawai
eksekutif sebuah syarikat swasta pada Khamis (5 Jan) malam. Lelaki berusia 42
tahun itu ditahan kerana peranannya sebagai “orang tengah” dalam pembrokeran
projek kerajaan berkaitan pakej rangsangan Covid-19 bernilai RM92.5 bilion
(AS$21 bilion) sebagai pertukaran rasuah.
Suspek - Adam Radlan Adam Muhammad -
ternyata adalah orang kanan Muhyiddin. A former chief executive of Maju Assets
Sdn Bhd, Adam is also Segambut divisional leader of Muhyiddin’s political party
– Bersatu (Malaysian United Indigenous Party). Bahagian yang terbaik ialah Adam
ialah sepupu kepada menantu Muhyiddin, Muhamad Adlan Berhan, yang seterusnya
terlibat dalam beberapa skandal.
Adlan berkahwin dengan anak perempuan
Muhyiddin, Nabilah, yang merupakan pemegang saham Agathistwo Jia Sdn Bhd,
sebuah syarikat yang terlibat dalam konsesi NIIS (Sistem Imigresen Bersepadu
Kebangsaan) bernilai RM1.2 bilion. NIIS diwujudkan oleh Muhyiddin (Menteri
Dalam Negeri ketika itu di bawah kerajaan Pakatan Harapan) selepas membatalkan
Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN) pendahulunya.
Muhamad Adlan juga dikaitkan dengan
1BestariNet, projek 15 tahun bernilai RM4.47 bilion yang diperkenalkan oleh
Menteri Pendidikan ketika itu Muhyiddin pada Mac 2011 untuk menyediakan
sambungan jalur lebar 4G dan persekitaran pembelajaran maya (VLE) kepada 10,000
sekolah kerajaan di seluruh negara. Walau bagaimanapun, "projek
gagal", yang dianugerahkan kepada YTL Communications, telah dibelenggu
dengan akses internet yang perlahan dan Frog VLE yang bermasalah, yang boleh
digantikan dengan Bilik Darjah Google dengan mudah.
SIRI 2- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion
TWITTER KEWANGAN
8 Januari 2023
SIRI 2-
Penglibatan Adam Radlan dalam rangkaian
kronisme, nepotisme dan rasuah Muhyiddin terbongkar selepas gabungan Perikatan
Nasional pimpinan Muhyiddin gagal membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum
ke-15. Dan inilah sebabnya mengapa bekas perdana menteri pintu belakang itu
sangat ingin kembali berkuasa dengan cangkuk atau penjahat - untuk
"menutup" rangka di dalam almari.
Jadi, bagaimanakah Encik Mahiaddin
(Muhyiddin) menjadi bilionair sepanjang tempoh singkatnya selama 17 bulan
sebagai Perdana Menteri ke-8? Dari awal, dia melihat peluang keemasan untuk
membuat banyak wang daripada pandemik Covid-19. Tidak seperti bekas bosnya
Najib Razak, dia tidak memerlukan projek rumit seperti 1MDB untuk mencuri dan
merompak tabung negara. Dia hanya perlu memerintah dengan kuasa mutlak di bawah
Darurat.
Muhyiddin sendiri yang mendabik dada pada
April 2021 bahawa kerajaan pintu belakang Perikatan Nasional di bawah
pimpinannya telah memercikkan lebih RM600 bilion (RM340 bilion pakej rangsangan
ekonomi dan RM322.5 bilion untuk Bajet 2021 untuk memerangi pandemik Covid-19).
Penipuan itu adalah untuk membuat naratif dengan bangganya bahawa dana yang
besar digunakan untuk membantu orang ramai dan menyelamatkan ekonomi.
Tetapi apabila pembangkang Pakatan Harapan
kembali berkuasa selepas pilihan raya nasional Nov 2022, semua pembohongan dan
rasuahnya terbongkar. PM Anwar yang baru dinobatkan pada sidang media pada 5
Dis tahun lepas mendedahkan bahawa Kementerian Kewangan telah memaklumkan
bahawa terdapat beberapa pelanggaran yang melibatkan dana Covid-19. Panik,
Muhyiddin menjerit bahawa dia tidak mencuri wang.Tiba-tiba, Muhyiddin mengakui
tidak ada RM600 bilion, bercanggah dengan dakwaannya sebelum ini. Katanya hanya
RM530 bilion. Itupun, dia memperkecilkan nombor. Beliau berkata pentadbirannya
hanya membelanjakan RM83 bilion dalam suntikan fiskal. Ini bermakna kerajaan
Muhyiddin sebenarnya tidak membantu rakyat sehingga RM530 bilion seperti yang
dilaungkan tanpa segan silu.
Bagaimanapun, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM) mengesahkan ia kini akan menumpukan siasatan terhadap RM92.5
bilion yang dibiayai secara langsung oleh rejim Muhyiddin selepas didapati
RM437.5 bilion bukan daripada kerajaan. Namun begitu, perbezaan antara RM92.5
bilion SPRM dan RM83 bilion Muhyiddin bermakna kira-kira RM10 bilion mungkin
telah "hilang".
SIRI 3- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion TWITTER KEWANGAN 8 Januari 2023
SIRI 3
Tetapi sudah ada masalah dengan
perbelanjaan dana RM92.5 bilion yang meragukan. Tidak seperti skandal 1Malaysia
Development Bhd (1MDB) Najib, Muhyiddin menggunakan taktik tradisional
berteknologi rendah untuk memperkayakan dirinya dan keluarganya. Adam Radlan
dihantar sebagai wakilnya untuk menghubungkan kontraktor dengan pegawai tinggi
kerajaan sebelum projek diagihkan.
Selepas SPRM menyerbu 8 agensi kerajaan dan
9 syarikat pada Disember 2022 sebagai sebahagian daripada penyiasatan ke atas
disyaki penyelewengan RM92.5 bilion oleh kerajaan Perikatan Nasional selama 33
bulan memerintah, didapati sekurang-kurangnya 5 orang tengah beberapa syarikat
terlibat dalam mendapatkan projek bernilai antara RM50 juta dan RM500 juta
melalui rundingan terus.Tiba-tiba, Muhyiddin mengakui tidak ada RM600 bilion, bercanggah
dengan dakwaannya sebelum ini. Katanya hanya RM530 bilion. Itupun, dia
memperkecilkan nombor. Beliau berkata pentadbirannya hanya membelanjakan RM83
bilion dalam suntikan fiskal. Ini bermakna kerajaan Muhyiddin sebenarnya tidak
membantu rakyat sehingga RM530 bilion seperti yang dilaungkan tanpa segan silu.
Bagaimanapun, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM) mengesahkan ia kini akan menumpukan siasatan terhadap RM92.5
bilion yang dibiayai secara langsung oleh rejim Muhyiddin selepas didapati
RM437.5 bilion bukan daripada kerajaan. Namun begitu, perbezaan antara RM92.5
bilion SPRM dan RM83 bilion Muhyiddin bermakna kira-kira RM10 bilion mungkin
telah "hilang".
Tetapi sudah ada masalah dengan
perbelanjaan dana RM92.5 bilion yang meragukan. Tidak seperti skandal 1Malaysia
Development Bhd (1MDB) Najib, Muhyiddin menggunakan taktik tradisional
berteknologi rendah untuk memperkayakan dirinya dan keluarganya. Adam Radlan
dihantar sebagai wakilnya untuk menghubungkan kontraktor dengan pegawai tinggi
kerajaan sebelum projek diagihkan.
Selepas SPRM menyerbu 8 agensi kerajaan dan
9 syarikat pada Disember 2022 sebagai sebahagian daripada penyiasatan ke atas
disyaki penyelewengan RM92.5 bilion oleh kerajaan Perikatan Nasional selama 33
bulan memerintah, didapati sekurang-kurangnya 5 orang tengah beberapa syarikat
terlibat dalam mendapatkan projek bernilai antara RM50 juta dan RM500 juta
melalui rundingan terus.
Kontraktor yang telah disoal siasat oleh
agensi anti rasuah mengakui bahawa mereka bersetuju untuk membayar komisen 3%
hingga 5% untuk mendapatkan projek daripada orang tengah tersebut. Tetapi fakta
bahawa hanya Adam yang ditahan setakat ini menunjukkan bahawa proksi Muhyiddin
boleh menjadi orang utama di atas rantai makanan. Adalah menarik untuk melihat
sama ada orang tengah lain akan menjadi saksi terhadap bekas PM yang korup itu.
Komisen itu bermakna lebih RM4.5 bilion
telah dibayar kepada Adam dan kumpulan orang tengahnya, yang dengan jelas
mengutip rasuah bagi pihak Muhyiddin antara 2020 dan 2022. Tetapi dapatkan
popcorn anda kerana keseronokan baru sahaja bermula. Kira-kira 90% daripada
projek yang diperoleh melalui rundingan terus tidak dilaksanakan kerana tiada surat
penerimaan (P.O. atau Pesanan Pembelian) dikeluarkan. Apakah maksud ini?
Ini bermakna kira-kira RM4 bilion telah
dibayar oleh kontraktor kepada Muhyiddin dan kumpulan penyangaknya, tetapi
kesemua 90% projek itu tidak dapat dilaksanakan. Wang kotor itu telah
dimasukkan ke dalam akaun sebuah parti politik, dipercayai Bersatu. Oleh itu,
Muhyiddin berada dalam najis yang mendalam kerana kontraktor yang marah mungkin
menjadi saksi, apatah lagi jejak wang yang membawa kepada partinya.
Perikatan Nasional, yang kebanyakannya
terdiri daripada Bersatu dan parti Islam PAS, telah membuat pertaruhan yang
salah. Ia menyangka senario terburuk, parti politik yang berpaksikan Melayu
yang sama – UMNO, Bersatu dan PAS – akan membentuk kerajaan semula selepas
pilihan raya, seperti yang mereka lakukan pada Mac 2020 (Muhyiddin menjadi
Perdana Menteri ke-8) dan pada Ogos 2021 ( Ismail Sabri diangkat sebagai
Perdana Menteri ke-9).
Kontraktor juga telah membuat taruhan yang
salah bahawa Perikatan Nasional akan menjadi sebahagian daripada kerajaan
persekutuan. Kini, bukan sahaja mereka tidak akan mendapat projek itu, wang
yang telah mereka bayar dengan menyamar sebagai "pembiayaan politik"
kepada Muhyiddin untuk membiayai kempen pilihan raya mewahnya, termasuk membeli
undi Melayu pada RM350 setiap pop, telah naik asap. Muhyiddin telah pun mengaut
RM4 bilion – dalam akaun luar pesisir.
Walaupun 3%-5% komisen diminta untuk Muhyiddin, orang tengah dan pegawai kerajaan menuntut sekurang-kurangnya RM200,000 untuk diri mereka sendiri hanya untuk memberikan pertemuan dengan setiap kontraktor - "tanpa jaminan" bahawa mereka akan mendapat projek yang dikaitkan dengan RM92.5 bilion program rangsangan. Inilah cara semua orang mendapat manfaat daripada kereta api kuah semasa rejim pintu belakang.
SIRI 4- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion TWITTER KEWANGAN 8 Januari 2023
SIRI 4
Contoh yang baik bahawa ketirisan berlaku
ialah kontrak RM7 bilion yang diluluskan di bawah projek tebatan banjir RM15
bilion yang diberikan melalui rundingan terus (sebagai pertukaran untuk
sogokan) kepada syarikat yang meragukan seperti Mangkubumi Sdn Bhd. Bagaimana
mungkin Mangkubumi memenangi perjanjian itu sedangkan ia telah terlibat dalam
kes mahkamah pengubahan wang haram sebanyak RM139 juta?
Adam Radlan, yang sejak itu melumpuhkan
Instagramnya, juga merupakan ahli majlis Yayasan Golf Amal Tan Sri Muhyiddin.
Tanpa perlindungan Muhyiddin, dia kini memakai sut oren ikonik kepada pesalah SPRM dan akan
didakwa mengikut Seksyen 16(a) Akta SPRM 2009, yang memperuntukkan hukuman
penjara sehingga 20 tahun dan denda sehingga 5 kali ganda jumlah suapan. , atau
RM10,000, yang mana lebih tinggi, apabila disabitkan.
Apabila Muhyiddin mendakwa dia tidak takut
untuk disiasat, dia berbohong. Dia sangat ketakutan, tetapi seperti biasa, cuba
bermain poker dengan perdana menteri baru. Beranggapan PM Anwar menipu, malah
beliau telah mencabar perdana menteri untuk membuktikannya. PM memberi amaran
kepada Muhyiddin supaya tidak mencabarnya kerana dia mempunyai semua fail dan
bukti. Sebulan kemudian, sepupu menantu Muhyiddin telah diberkas.Kerajaan
perpaduan baharu belum pun mula mendedahkan bagaimana Muhyiddin memperoleh
hasil daripada syarikat perjudian untuk membantu membiayai kempen Pilihan Raya
Umum ke-15. Di bawah kerajaan Muhyiddin, cabutan loteri khas dinaikkan daripada
8 kepada 22, walaupun terdapat pendirian anti-perjudian parti Islam Parti Islam
SeMalaysia (PAS), yang merupakan sebahagian daripada gabungan Perikatan
Nasional yang memerintah.
Cabutan khas itu, yang direka untuk
meningkatkan hasil kerajaan, menyumbang RM80 juta hasil tambahan untuk kerajaan
pada 1999 (tahun ia mula diperkenalkan semasa pemerintahan Mahathir). Hasil
mencecah setinggi RM238 juta pada 2017, dan purata RM200 juta setahun dalam
beberapa tahun kebelakangan ini – wang yang membolehkan Bersatu dan PAS
berbelanja secara mewah.
Seorang lagi bodoh yang terus menembak
kakinya sendiri ialah bekas menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz. Cuba untuk
melindungi bekas bosnya, beliau berkata tiada apa-apa yang mencurigakan dalam
pengurusan dana kerajaan pimpinan Perikatan Nasional ketika ia berkuasa. Zafrul
yang tidak tahu dan tidak cekap mungkin telah menandatangani beberapa dokumen
yang boleh kembali menghantuinya.
Kerajaan perpaduan baharu belum pun mula
mendedahkan bagaimana Muhyiddin memperoleh hasil daripada syarikat perjudian
untuk membantu membiayai kempen Pilihan Raya Umum ke-15. Di bawah kerajaan
Muhyiddin, cabutan loteri khas dinaikkan daripada 8 kepada 22, walaupun
terdapat pendirian anti-perjudian parti Islam Parti Islam SeMalaysia (PAS),
yang merupakan sebahagian daripada gabungan Perikatan Nasional yang memerintah.
Cabutan khas itu, yang direka untuk
meningkatkan hasil kerajaan, menyumbang RM80 juta hasil tambahan untuk kerajaan
pada 1999 (tahun ia mula diperkenalkan semasa pemerintahan Mahathir). Hasil
mencecah setinggi RM238 juta pada 2017, dan purata RM200 juta setahun dalam
beberapa tahun kebelakangan ini – wang yang membolehkan Bersatu dan PAS
berbelanja secara mewah.
Seorang lagi bodoh yang terus menembak
kakinya sendiri ialah bekas menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz. Cuba untuk
melindungi bekas bosnya, beliau berkata tiada apa-apa yang mencurigakan dalam
pengurusan dana kerajaan pimpinan Perikatan Nasional ketika ia berkuasa. Zafrul
yang tidak tahu dan tidak cekap mungkin telah menandatangani beberapa dokumen
yang boleh kembali menghantuinya.