UPIH NYIOR
Di Malaysia, sistem pendidikan awam sebenarnya
bukan utk menilai pelajar tapi lebih pada utk menilai guru dan sekolah. Itu
sebab diadakan berbagai bentuk peperiksaan dari pendidikan rendah hingga ke
menengah.
Kalau dikaji sistem pendidikan di barat dan juga di
Jepun, pendidikan alaf baru lebih menitikberatkan pada nilai (value),
kreativiti dan tatasusila. Utk mencapai tujuan itu, selain dari mendidik, guru
kena pantau rapi perkembangan setiap murid.
Contohnya di UK, setiap guru akan mengkaji dan
sediakan laporan terperinci utk setiap pelajar di dalam kelas dia. Bagi tujuan
itu, kelas cuma ada kurang dari 25 orang murid.
Di Malaysia, satu kelas disumbat sehingga 50 orang
murid, dan mustahil utk seorang guru utk pantau dan kaji setiap seorang anak
muridnya. Jadi utk memudahkan kerja, sistem pendidikan kita diisi dgn berbagai
bentuk peperiksaan yg sebenarnya utk menilai keberkesanan guru mengajar.
Selagi kelas kekal besar, usaha utk terapkan model
pendidikan Japan, Finland, England dsb akan akhirnya jadi Legoland. Perubahan
paling utama dan pertama yg perlu dibuat adalah banyakkan sekolah dan kecilkan
kelas.